Flytt av Stor :)

Ja, som ni såg i inlägget innan, så har Storen nu flyttat till sitt nya hem i Specksta, Matfors.

Jag for till stallet strax efter 8 igår morse, och packade bilen full med alla grejorna, och packade spånet i säckar. blev bara 3 säckar, och så 1,5 säck med halm.
När Victoria kom så åkte vi upp och hämtade transporten hos Gunilla, sen fick Veronica leka lite med Stor på stallplan en stund innan vi började lasta.
Tog in och borstade och la på det nya snygga täcket (glömde ta bilder såklart...) och transportskydden.
Jösses vilken snygg häst :)

Veronica fortsatte lekandet och började med lastningen, Storen hade ingen lust att gå in igår. han var helt lugn hela tiden, men han ville bara inte.
Efter typ 1 timma så gick han in iaf, helt lugnt som vanligt.
Så då stängde vi och for.
Benny körde, då jag var lite osäker på att komma upp för backen från stallet, och jag, Victoria och Cornelia tog vår andra bil och åkte bakom.
Hade sagt åt Benny att köra extremt sakta i svängarna när han har hästen bakpå. Självklart sa han, men det gick lite för fort ändå tyckte jag... :)
Kontrollbehovet ;)

Väl framme så lastade vi ur, Benny gick med Storen och jag och Victoria packade in grejorna i stallet, och spånade upp boxen. Mina 3 säckar var ju bara en liten fjärt i rymden då boxen är bra mkt större än den i kvarsätt.... Så fick fylla upp med en ny bal, plus 1,5 säcken med halm åxå :)
Stor fick stå inne en stund i sin box och mumsa hö, och hälsa på 3års-valacken genom gallret medan vi fikade inne i huset.
Storen var så lugn och tillfreds, tror att förberedelsen att jag talat om detta i några veckor gjorde sitt. han verkade inte så förvånad över det nya stället.
När vi kom ner till stallet igen så fick Stor gå ut själv först och titta på hagen, sen släppte Ulrica ut Rappen, 3åringen. Storen var så snäll och fin, Rappen fick lukta ingående på honom :)
De tog nåt varv i hagen, den är stor men inte några träd eller stenar och sånt, så det gör inget att de springer lite.
Sen släpptes Tea ut, 2års-stoet. Hon drog järnet ut med grimskaft och allt, där behövs det fostring ala PNH så det heter duga ;)
Båda hästarna behöver det, och det är ett måste om jag ska ha med dem att göra.
Jättesnälla, men ofostrade och respektlösa. Kontaktsökande, men lite för närgånget enligt min smak.
Allt gick lugnt till, de stod alla och åt när vi åkte.
Tänkte åka upp på kvällen och titta till Storen, men Jonas sa att allt var bra, och jag behövde inte åka upp iaf.

Åkte dit efter jobbet idag, och det såg så lugnt och fint ut så :)
Jonas tog precis in Tea för att köra, så Storen och Rappen blev kvar i hagen.







Tänkte mocka, men det hade Jonas redan gjort. Han tyckte det var otroligt lättmockat...;) En fin liten hög i vänstra hörnet bara!
Storen hade varit jättesnäll att ta in och ut, och han hade ätit med god aptit både igår och imorse.
Jonas sa att han var väldigt lugn och harmonisk, väldigt snäll häst.
Skönt!!
Ja, i jämförelse med deras 2 "slynglar" så är Storen en ängel från topp till tå ;)

Tog iaf ut Storen ur hagen, gick ut stenhårt med ivägfösningen av rappen direkt, vill inte ha med några hästar ut, och jag vill ha Storen ifred när jag tar på grimman.
Rappen blev lite olycklig att bli ensam i hagen, så han sprang en hel del.

Storen var lugnet själv, stod i gången och tittade bara lite fundersamt på vad rappen sysslade med.
Borstade och gick ut framför hagen på stallplan och gjorde lite friendly game först.
Sen gick jag igenom alla lekarna och gjorde lite annat eget påhitt ;)
Storen var så lugn, och ville gärna gosas mellan övningarna.
Fick till cirkeling idag åxå, åt båda håll!
Började pröva lite med sideways stående framför honom, tror att det är zon 1 (?). Gick faktiskt ganska bra, trodde inte jag skulle få till det. Sen vet jag inte om jag bad honom på rätt sätt, men han gjorde som jag ville iaf.
Höll på kanske 20 min innan jag gav mig och släppte Stor i hagen igen, fick fösa iväg Rappen igen, men nu fattade han att jag inte ville ha honom i knät ganska så fort iaf...;)









Känns väldigt bra att Storen verkar trivas, ångesten börjar släppa.
Han är otroligt lugn och harmonisk, var inställd på att han skulle vara stressad och orolig första dagarna iaf.
Men helt nöjd i sin box, och ute i hagen.
Hästarna står alla 3 tillsammans och äter bredvid varann, igår lät Storen dem ha lite övertag. Men idag såg jag att han sakta men säkert börjar överta ledarskapet ;)
Han är så klok och bra min fina gubbe!

Det känns lite konstigt för mig, jag har ju vart den som vart ansvarig i stallet i flera år nu, och nu är det jag som är gäst. Tar nog ett tag att ställa om sig antar jag, och så blir det nog annat när vi väl flyttat dit åxå.
Men det känns bra iaf! :)

Imorn blir det efter 16 jag kommer till stallet då jag jobbar hela dan, får se vad jag hittar på.
Funderar på en medryttare åxå, men det får bli längre fram när vi landat lite mer isf. Men skulle vara skönt att ha någon som kan 2 dgr/vecka.
Vi får se, har ju inte haft storen helt själv på bra länge så vet inte om tid och ork räcker till.
Men det tar vi då :)

Kommentarer
Postat av: elin stjernstedt

vad kul att flytten gick bra ! :D hoppas ni kommer trivas bra där :D

2011-02-01 @ 19:54:06
URL: http://shalomterms.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0