Pigg pålle


Bilder tagna av Camilla, http://parellikusken.blogg se
Tog mig friheten att "låna" dem eftersom de är på bästa hästen... ;)






Idag åkte jag direkt till stallet efter jobbet när jag slutade kl 16.
Storen var ensam ute i hagen då Jasmine var ute med Rosa, men han verkade inte misstycka :)

Gjorde klart med mockning, mat och vatten innan jag hämtade honom i lilla hagen.
Beställde in en sista höbal dit så hästarna går bara där nu.
Väl inne i stallet tänkte jag att han skulle få dricka och kissa lite, men han ville inte göra nåt av det, så jag tog ut honom på gången och borstade istället.
Camilla hade blivit imponerad av mängden pälsglans jag sprayade på idag, oj så blank och mjuk han blev och vad gott han luktade! ;)

Rosa kom tillbaka med Jasmine, så vi pratade en liten stund.
Visade sig att hon glömt att hon var bortlovad på söndag, så hon kunde inte hjälpa mig med lastningen :(
men Veronica hjälper mig iaf, och Benny åker med till Matfors så det löser sig. Kanske tar längre tid, men har ingen brådska :)

Tog iaf på skydd, reflexer, sadel och tränset med bett idag, dock utan nosgrimma.
Kom fram till att de nosgrimmor han kommer kunna ha är remonten och pullargrimman, den engelska/achen kommer ivägen för ärrvävnaden i kinden. men rider mest utan nosgrimma iaf, och det funkar ju hur bra som helst.
Traskade iväg nerför backen på en mkt pigg häst som hade bråttom av någon anledning?
När vi kom ut på kvarsättsvägen i riktning hemåt så var han alldeles upp i hejsan, det blåste iofs och eftersom det var plusgrader så rasslade det i träden då snön åkte av grenarna.

Note to self: köp luva!!

Jobbade på med övningen jag fick när jag tränade western sist, att få honom att sänka huvet, länga/forma halsen och släppa bettet och bära sig själv utan tjafs med bettet.
Funkade riktigt bra, och han lugnade sig helt. Lade in lite halter och backningar åxå, samt att sänka huvet för mina skänklar när vi står stilla.

Verkligen en superbra grej att lära hästen, att sänka huvet när jag duttar med skänklarna på båda sidor på ett visst sätt.
Huvet sänkt = lugn häst

När vi kom till långbacken så travade vi, fortsatte med lång låg hals på lång tygel, och han gick perfekt hela vägen upp, lugna långa steg där man kände att hela kroppen jobbade rätt.
Fattade en galopp innan vi kom fram till ridplan, och det gick åxå lugnt och fint.

Tråden satt för öppningen, så min galet braiga häst ställde sig så jag kunde haka av handtaget från hästryggen, flyttade runt och så kunde jag haka fast på andra sidan utan att behöva hoppa av :D
Han är så jäkla bra min pålle!

Sen jobbade vi vidare med samma sak, och fortsatte med bakdelsvändningarna och backningarna.
Lade in övergångar till trav, halt, backa, vända om och fram i trav direkt, halt och backa direkt osv...
Gjorde lite bus åxå, kastade helt om och drev ordentligt in i galopp, halt och kasta om i galopp igen.
Det var KUL tyckte Stor och försökte vara lite häftig, men bara lite :)
Vi kan ju låtsas att vi är kåbåjjsare iaf ;)

Gav mig när han var helt med på noterna och utförde alla övningar riktigt fint och avslappnat.
Gick ut på kvarsättsvägen uppåt, och så tränade vi galoppfattningar upp till krönet.
Gjorde några riktigt fina fattningar och galoppen var fin, men han ville INTE ta nån vänsterfattning idag.
Vi har iofs inte lagt ner nåt jobb på dem nu, har ju nästan inte galoppat alls.
Så det blir det hemläxa på!

Vände iaf hemåt i skritt på lång tygel, nöjd häst och matte.
Hoppade av vid infarten till gården och gick hem.
vid hagen så stannade vi och så fick Jasmine följa med upp lös, hon var lite upprörd över att vara ute själv och dessutom bli lämnad av Storen :) Så hon fick gå med på en gång.
I stallet var Veronica och Alfa, Ingela kom åxå då Alfa skulle få Kraniosakral behandling.

Gjorde klar Stor och stannade en stund och tittade på. Alfa tar verkligen emot behandlingen, ger så tydliga reaktioner på hur det känns. Hon njuter hela tiden, sträcker och kliar, och somnar emellanåt.
Rekomenderar verkligen Kraniosakralt till hästarna, ett superbra komplement till ET och massör.
Har ni inte prövat, gör det!!! Så häftigt att se förloppet under behandlingen, och det gör otrolig skillnad.

Veronica skulle kvälla när Alfa var klar, så jag slapp göra det idag.
Imorn tar Vero utsläpp och Victoria har Storen för sista gången, så jag har inget stall alls imorn.
Tar ut hästarna på lördag dock, sen blir det ev markjobb i paddocken eller barbackatur på lördag och sen packning och röjning av stallet som sagt.
Rosa skulle ta kvällen på söndag, så jag slipper ta det. Vill ju åka upp till Matfors igen på kvällen då och kolla hur det är med Storen, och säga godnatt första kvällen :)

Näe, nu sängen, trött efter arbetsveckan! ledig imorn, då ska jag och Cornelia sova läääänge...
Städning och tvättning efter det, då det kommer en och tittar på lgh vid 3, hoppas hon vill ha den så vi får flytta nån gång!!
Tänkte även ta en sväng till birsta imorn, vill handla lite färgglada kläder till Cornelia, och nåt par jeansleggings till mig :)


Kommentarer
Postat av: Camilla

Visst ser han rolig ut? :)

Han kom fram direkt när han såg oss, lämnade hösilagebalen och Jasmine för att komma och prata lite. Han blev kliad på huvudet en liten stund. Tror dock att han är väldigt förtjust i Dacke, ville så gärna hälsa på honom. Men det fick han inte, taskigt nog. :)



Jag vågar inte göra sådär med handtaget till paddocken längre, lyckades lägga tråden runt Dackes rumpa, då for han iväg som ett skott med mig kravlandes fast i manen (satt barbacka). Så passa dig för att göra det. :)

2011-01-28 @ 00:39:06
URL: http://parellikusken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0