Återbesöket avklarat....

Idag var det så dags för att åka till veterinären för ett återbesök.
Vi har spenderat tiden från den 30 juni tills idag med att massera muskelskadan och att skritta 3-5 dgr/v.
Har inte märkt nåt speciellt med Storen, han har vart som vanligt tycker jag. Dock pigg när vi ridit ut, och så har han vilat båda bak, inte bara vänster.

Inledde den galet regninga morgonen med att åka och besikta bilen och hämta upp Camilla som var snäll och sällskapade. Skönt med stöd, jag är så otroligt stressad och nervös i såna här situationer. Det syns dock inte så mkt då jag går in i mig själv totalt.
J och U var snälla och tog hand om Cornelia medans vi skulle iväg.
J fick dock hjälpa oss fälla upp rampen på transporten inna vi åkte ;)
Storen gick på transporten så fint, han tvekade liiiiite, men han kände nog av min stress och nervositet.
Han följde iaf med in i transporten utan problem, så vi kunde åka utan trassel.
Han stod som vanligt som en ängel hela vägen, han är klockren att åka med!

När vi kom fram så lastade vi ur och ställde in Storen i en box medan vi väntade på vår tur.
Pratade lite med Per (vet) medan vi väntade, och det kändes väl lite sådär måste jag erkänna, han verkade inte så hoppfull just då. Storen hade även fått en till muskelbristning på halsen, och jag diskuterade om det kunde vara ngt fel med muskelenzymerna.
Storen hade ju väldigt mörk urin för ett tag sen, och en av anledningarna till sånt KAN vara problem med muskelenzym.
Per kunde ta ett prov om vi ville, men han berättade lite om den åkomman, och det verkade inte så troligt kan man ju säga ;)
Vi struntade alltså i det, då det inte stämde in på så mkt.

När det var vår tur så pratade vi lite till, och han tittade på området.
Sen fick vi skritta, Storen var seg och stel och tyckte det var onödigt.
Per såg en störning i rörelsen, och jag kände hoppet dö..... Jag blev så förtvivlad, vi pratade om vad jag ville göra med hästen och vad han skulle troligtvis klara av... inte bra matchning tydligen.... :´(

MEN så fick vi springa, och Per blev toknöjd!!
Hästen travade klockrent :D :D :D
Pers assistent (eller vad hon är) sprang med Storen 2 ggr så jag åxå fick se, och han rörde sig verkligen helt jämnt och fint!
Jag blev så otroligt glad och lättade så jag började gråta :´)
Vilken känsla, jag som börjat skena i tankarna redan med hur jag skulle klara att ta bort min älskade häst...

Vi pratade en bra stund, och jag fick beröm för hur bra han återhämtat sig, jag hade tydligen gjort helt rätt med att massera båda sidorna av rumpan :)

Så nu ska han sättas igång, om 1 månad tyckte han att vi skulle kunna vara tbx på vår normala arbetsnivå!
Känns helt fantastiskt, ingen av oss trodde att det skulle ha blivit så bra på den här tiden, 90% förbättring på 2,5 veckor :D
Rådet jag fick var att skritta och galoppera, inte trava så mkt då den gångarten sliter mer än bygger. Den är stötig och arbetar inte genom kroppen på hästen på samma bra sätt som skritt och galopp tydligen.
Så det ska bli galoppör av Storen nu då ;)
Klättra var inte heller några problem, och Per sa att jag måste släppa min nojja över att pressa honom för hårt och skada honom. Han betonade verkligen att det inte var min ridning utan det uppkom i HAGEN, och att jag inte kan göra nåt åt det som händer där.
Så det känns skönt att jag inte har med skadan att göra alls.

Men såklart är det fortsatt massage innan arbete som gäller för att mjuka upp och förebygga. Lång uppvärmning så han kan tillgodogöra sig arbete, tar ju tid för en gamma farbror med sköra muskler ;)

JAG ÄR SÅ GLAAAAAD!!!!!!
Jag får fortsätta jobba med min älskade häst, jag behöver inte säga hej då än på läääänge... underbart!
Ingen behandling med chockvågor eller DMSO idag alltså, utan det var bara att lasta på och åka hem igen :)

Storen bestämde dock att han inte ville åka hem direkt, utan vi fick ta om 2 ggr innan han gick in i transporten när vi skulle hem ;)
Men sen gick han på, och vi åkte hem utan problem.
Lastade ur, och han fick lite gottis innan han fick gå ut i hagen i regnet.
Såg mycket nöjd ut iaf.
Blir ingen mer aktivitet idag, har vart en lagom dag med transportering och veterinär ändå ;)



Imorn ska vi dock ut i skogen, blir en längre tur med lite trav åxå!
Nån som har ett bra upplägg för igångsättning på 4 veckor?
Han har ju skrittats i ett par månader nu, ca 30 min/gång 3-5 ggr/v. Omväxlande lång tygel och skrittarbete.





Kommentarer
Postat av: Bonnie

Skönt att det gick bra med din kille!:D

2011-07-18 @ 17:38:30
URL: http://teamkarlsson.blogg.se/
Postat av: josefine m. ridtravaren Bellie

HÄRLIGT!! :) Om han varit igång ett par månader i skritt är det nog bara att börja lägga in lite trav och galopp oxå :)

2011-07-18 @ 18:42:25
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Camilla

Meh, inget skrivet om min fantastiska och övermänskliga insats med rampen.. ;)

2011-07-18 @ 22:44:48
URL: http://parellikusken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0