ihopkok!

Nu har jag prövat göra eget flugmedel, så nu hoppas jag att det kommer fungera!
Det håller ju inte att köpa gift för 300 kr/flaskan, som dessutom ska räcka med typ pyttelite var 14e dag, men man måste spraya varje dag för att det ska hjälpa...:(

Så inget att förlora, ingrediensrena gick på typ 40 kr. Ingen katastrof om det inte funkar.
Fast iofs, det andra "riktiga" medlet funkar ju inte heller så bra, så har verkligen inget att förlora ju ;)


Så här gjorde jag:

3 dl vatten
2 dl äppelcidervinäger
3 citroner
1 brk timjan
1 hel vitlök (alltså en hel stor som det sitter massa klyftor på)

Blanda vatten och äppelcidervinäger i en bunke.
Tillsätt timjan, typ 10 g (nästan hela brk)
Dela citronerna och pressa ur all saft ur dem, häll saften plus fruktköttet i bunken med det andra.
Skala alla vitlöksklyftorna och pressa i dem i bunken åxå.
Blanda ihop och låt stå ett dygn för att dra.

Sila vätskan, i en finmaskig sil eller ett kaffefilter så inga partiklar följer med (de kan sätta igen i sprayflaskans munstycke annars).
Häll över vätskan i valfri sprayflaska och använd på valfri pålle :)




Så nu har jag ställt blandningen på dragning, så imorn blir det upp till bevis...
Alla nya recept är välkomna, så har ni fler idéer är det bara att lämna en kommentar :)

Imorse så var det 27 grader i skuggan här, så jag gick ner till hästarna och tg in dem en stund. De var väldigt glada över att få komma in, såååå mycket flugor och broms, jävla sattyg!
Ställde in dem med lite hö och en hink vatten, sen stängde jag framsidans dörrar där solen låg på. Öppnade bakdörren ist, där fläktade det in sval luft.
Passade på att ge Stor medicin åxå, hu så otäck jag är ;)

1,5 timme senare gick jag ner igen, då låg alla ner och sov... det är nog skönt att komma in en stund på dan för alla hästar, oavsett vad vissa säger...
De klev iaf upp, så släppte ut dem efter att ha sprayat Storen med flugmedel.

Sen åkte jag till Hööks för att inhandla flughuvor till alla 3 hästarna, hittade 3 st bra med öron i strl full. Fick dock klä av modellhästen för att få Storens huva ;)

Har fortfarande sjukt ont i ryggen, så det blir nog ingen motion för Stor idag tyvärr, blev ju vila igår med.
Imorn tänker jag försöka skritta ut en sväng iaf, kan ju bli bättre av att mjuka upp ryggen av hästens rörelser.
Senare ikv ska Stor få sin kvällsmedicin och så får han ta på sig sin nya luva :)

Storens:



rappens och theas:

Kommentarer
Postat av: Victoria

Här får du receptet på mitt flugmedel!:)



Victorias flugspray!



1,5 liter vatten

4 dl äppelcidervinäger

3 dl grönsåpa

1 citron

1 burk timjan

1 burk rosmarin

Ett gäng hela nejlikor



Skiva citronen och blanda alla ingridienser

i en kastrull.

Koka upp och låt småputtra på svag värme

i ca 20 min.



Ta av och låt stå och dra på ett svalt ställe

i ett dygn.

2011-07-07 @ 19:54:02
URL: http://victoriasanja.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Sv: Tack för alla fina ord och tankar. Kram!

2011-07-07 @ 21:40:07
URL: http://stallrosen.bloggplatsen.se
Postat av: Bonnie

Gjorde det där flugmedlet för ett par år sen och det funkar ok på de små flugfäna men på blinningarna hjälper det inte ett skit:( Brorsan lyckades dricka av det också(stog i en colaflaska...)inte att rekommendera;)

2011-07-07 @ 22:06:44
URL: http://teamkarlsson.blogg.se/
Postat av: sandra

Kom på vad dumt det var att skriva ägarnas namn xD



Skulle du vilja ta bort den kommentaren?



Ja, jag läste om henne faktiskt. Ska kolla upp det absolut! Är så tråkigt att se honom stå och klia sig så han får köttsår. Och manen och svansen blir inte fin alls...

2011-07-08 @ 10:53:01
URL: http://pei.blogg.se/
Postat av: Caroline

SV: Ja det är skitkul :D verkligen!

2011-07-08 @ 13:11:30
URL: http://sundsvallsryttarna.blogg.se/
Postat av: Carolin Rosman

Hur fungerade det nu när du har användt det en stund?:) Bra blogg :)

2011-07-15 @ 15:10:16
URL: http://fotografrosman.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0