Låååång promenad

Ikväll bad U mig att hjälpa henne med Thea, hon håller på att ridas in och ska bli ridhäst åxå jämsides med travet.
Tjejen som brukar hjälpa till att sitta på henne medan U leder kunde inte komma, så jag tog på mig att hjälpa till.
Dock är inte Thea redo att bli riden utan ledare,och definitivt inte ute ;)

Så vi gjorde så att U fick rida Storen och jag promenerade med Thea, utrustade med träns och sadel.
Jag sa till U att hon gärna fick motionera Storen när vi är på semester så han håller igång, så det var lämpligt att hon fick prova i lugn och ro idag.

Så jag gjorde iordning Stor och masserade honom och talade om för U vad jag brukar göra, vilka borstar, skydd, träns osv, mina rutiner när jag gör Stor färdig för ridtur helt enkelt.
Gjorde även iordning Thea, letade fram ett vanligt ridträns och ett bättre bett (de har haft ett körhuvudlag med pessoabett, vilket jag opponerade mig emot kvickt) och passade in det på henne.
Gjorde lite friendly game med sadeln innan jag lade på den då hon blir väldigt spänd av allt nytt.
Hon är extremt känslig och får panik om det blir för jobbigt.
Så lugn, trygghet, beröm i massor och upprepning gör henne sansad.

Väl färdiga så gick vi ut, Storen var som en filbunke som vanligt :)


Eeeh, han är lite knubbig nu kan man nog säga....*harkel* Dags att börja röra lite mer på sig!

Vi gav oss iväg, Thea tyckte det var otroligt konstigt att skritta så sakta och göra ingenting ;)
Uppe i skogen började hon varva ner, och förstå att vi skulle inte dra nån vagn eller springa fort... bara promenera och ta det luuugnt.
Vi gick ner vid galna-hund-huset och där blev det lite jobbigt. Thea löser jobbiga situationer genom att fly, så jag hade fullt upp där en liten bit.
Storen bara tussade på i sakta mak utan att röra ett öra... älskade häst!!
Jag uppskattar verkligen min häst, han är helt fantastisk.

Vi gick vidare ner på vägen och tog till höger, där blev Thea lugn och sänkte sitt huvud bra, och skrittade avslappnat.
Duktig!
Försökte springa lite med henne sen så U skulle få trava på Storen, men Thea tyckte det var skönt att skritta... Jag fick henne icke att ta ett enda travsteg ;)

U fick gå förbi och trava lite, det gick faktiskt jättebra. Thea skrittade lugnt med mig, och storen masade sig iväg framför oss.
Han var inte så intresserad av att springa, han föredeog att traska i sakta skritt ;)
U förstod äntligen att man inte behöver oroa sig för att han ska bli het och dra iväg....haha!

Sen gick vi in i skogen på stigen hemåt, då blev Thea pigg igen och jag fick jobba lite med förhållningar.
Det tog sig efter en stund, vill att hon ska lyssna på lätta förhållningar så jag inte ska bli hängande i tygeln med handen. Hon ligger ju på heeela tiden när hon körs, så jag vill inte att hon ska vara så vid ridning.

Hon lugnade sig efter en kort stund, när vi kom ut ur skogen så lade jag tyglarna över halsen på henne och hade vanlig handställning som att jag red.
Sen tränade vi på halt, krama och eftergift direkt när hon svarade, att svänga ått båda håll, leda och början till ställning, att starta när jag säger till och inte när hon tycker att vi ska gå.
Gick jättebra efter en liten stund, hon är otroligt lyhörd och lättlärd.

Sista biten fick hon gå på helt lång tygel, hon skrittade på med vägvinnande steg men utan stress.
Toppnöjda både hon och jag :D
Kul när man kan få hjälpa till att utbilda en häst, längesen nu jag gjorde allt från början.
1 timme var vi ute, så jag fick verkligen röra på fläsket ;)


I stallet så skötte vi av dem och sprayade medel, samt smörjde med salvan.
på med huvorna och ut i hagen igen.
Thea verkade väldigt nöjd, hon gillar att få jobba med hjärnan tror jag.
Imorn får de iaf byta hage igen, till den ovanför vägen då det börjar bli lite mat i den de går i nu.
Vi åker på sem till på sön kv, och på mån kv åker vi igen så det blir lite vila för Stor iaf.

På måndag kl 10 kommer hovis åxå, så blir det en ridtur efteråt.


Kommentarer
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

Jag var faktiskt lite små nervös jag också.Det handlar ju en del om tillit och framför allt när det gäller knas kan det svänga så fort.Där får man väl vara glad att det inte är så långt till maken i allafall om något skulle gå snett xD



Jag har ju riktigt taskig balans också så halsring är ett måste annars sitter jag absolut inte kvar .

Kan jag så kan väl du? ;-)

Det är bara att börja på en jätte liten yta till att börja med då kommer hästen inte så långt och får inte upp så mycket fart.

Man behöver ju inte göra som tokiga jag och göra det första gången i en hel hage på en ha.

mvh/Q

2011-07-22 @ 12:15:15
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se
Postat av: Sofie - Ejan

svar: Ja de är ju en hel djungel dehär med pälsglans också, precis osm allt annat i hästvärlden... Det gäller väl att testa sig fram. Jag har aldrig använt något annat än Sjöbogårdens och Emins, så jag kan inte uttala mig om andra. Har själv aldrig använd foxfire men vet många som säger det är oslagbart... smaken är väl som baken som man brukar säga, delad... ;P

2011-07-22 @ 13:40:17
URL: http://ejankolifejan.blogg.se/
Postat av: Sofie - Ejan

svar: Ja de är ju en hel djungel dehär med pälsglans också, precis osm allt annat i hästvärlden... Det gäller väl att testa sig fram. Jag har aldrig använt något annat än Sjöbogårdens och Emins, så jag kan inte uttala mig om andra. Har själv aldrig använd foxfire men vet många som säger det är oslagbart... smaken är väl som baken som man brukar säga, delad... ;P

2011-07-22 @ 13:40:19
URL: http://ejankolifejan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0