Tappsko igen

Skulle ta in Storen imorse när jag vaknade, tänkte köra en sväng.
Men när jag hämtat in lertrollet så hörde jag att det var minus en sko >:(

Så han fick gå in och äta lite gottis, sen smörjde jag med salva och sprayade flugmedel innan han fick gå ut.
Han hade gjort ett sånt fint lerpansar mot flugorna så han fick såklart behålla det. Skyddar bättre än vilket medel som helst :)

Bad Jonas hjälpa mig slå på en sko, vi ska ju till veterinären på återbesök imorn, så Stor kan springa riktigt.
Så han gjorde det nu för en stund sen, svårt bara när Storens hovar blir sämre och sämre... det lossnar ju bitar varje gång han drar av en sko, sen är de så torra att de spricker.
Vet inte vad jag ska göra längre!!
Hovslagare har jag bytt hundra gånger, de jag inte prövat tar inte emot fler då de har så många kunder redan.
Egentligen är jag inte missnöjd med den jag har, men tycker det borde finnas NÅN lösning på hovproblemen??


Nån som har något tips på vad man kan göra för bättre hovar?
De är torra, sköra och växer dåligt.
Något tillskott man kan ge? Biotin funkar inte, det har jag prövat.
Vintertid är det ännu sämre, då växer inte hovarna alls i stort sett.
Nu har de vuxit ganska bra, men inte som på en "normal" häst.


Vintern som kommer ska Stor få pröva vara barfota, om det blir mkt snö som förra vintern. Då bör han inte slita fötterna, och så länge det inte är is så får han bra grepp. Behöver inte bekymra mig för broddtramp eller tappskor heller.
Då bör han få upp blodcirkulationen i hovarna så de blir starkare och växer ordentligt.
På sommaren kan han inte vara utan skor för då sliter han ner hovarna på en gång så han inte kan gå alls. Detta även om han går på bete på helvila. Har prövat detta, och det är inget vi gör om, fanns inget kvar på hoven att sätta söm i heller när vi var tvungna att sko på för att han skulle kunna gå.
Så ska pröva till vntern istället, det bör funka.
Hovslagaren ville helst sätta honom barfota just för att få upp en bra cirkulation, men som sagt, det går inte sommartid.

Så vad gör man?


Nu står Storen inne nån timme, han hade ingen lust att gå ut igen efter han fick på skon så släppte in honom i boxen.
Han ville nog slappa en stund och sova i fred, och mumsa hö i lugn och ro :)
Verkade toppnöjd när jag gick iaf.
Ska ut en sväng senare ikväll, så han får röra sig lite.
Ska även hjälpa U att longera Thea, hon kunde inte själv då hästen inte verkade fatta vad hon ville ;)



gammal bild från kvarsätt...

Kommentarer
Postat av: Camilla

Låt oss prata med Martin Ondrasek imorgon när vi är hos PH Vet. Han är ju en erkänt duktig hovis, han kanske har några tips. :)

2011-07-17 @ 21:58:24
URL: http://parellikusken.blogg.se/
Postat av: Elin

Har du testat linfrö pellets ?:)

2011-07-17 @ 22:37:29
URL: http://shalomterms.blogg.se/
Postat av: Elin

Sv: vi ska till ATG klockan 8 :)

2011-07-18 @ 06:36:42
URL: http://shalomterms.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0