Halleluja Moment!!!

Idag har jag ägnat dagen åt att försöka hålla ungen sysselsatt, hon har feber och får alltså vara hemma från dagis.
PJOOOOH säger jag bara... Hon fattar inte varför jag är så förbannat ond och håller henne inne istället för att låta henne leka ute naken i vattnet....

Iaf, har försökt få tag i transport hos typ de flesta jag känner, och det ser ut att ha löst sig iaf, så skönt :)
Så idag hade jag lastträning på schemat, bara idag och imorn kvar att träna så det var dags att sätta fart.
Körde ner bilen och kopplade släpet och backade det på lämplig plats innan jag hämtade Storen.
Ställde även in en höpåse så det ser ut som vi ska åka, och så en hink med gottis som belöning om han skulle gå in helt.


Gick in och gjorde iordning en påse med äppelbitar, och plockade med klickern.
Minns att Camilla tyckte klickerträning funkade bra på Stor, så jag ville pröva :)
Gick sedan ut i hagen och ropade på Stor, döm om min förvåning när han efter att ha sett mig kommer gående, sen börjar han galoppera, hela vägen fram till mig! <3<3<3<3<3<3
Har aldrig hänt förut iaf, blev så himla glad.
Då tycker han väl att vi gör nåt kul iaf :D

När vi kom ner till stallplan så var han nyfiken på släpet så han fick titta på det. Sen gick jag in och han följde med med frambenen, han fick klick och godis.
Han gick ett steg till, sen exploderade han ut....
Såg då att allt hände samtidigt:
En BIL kom körande ut ur skogen från vår strand, en motorbåt kom farande på vattnet (han är livrädd för båtarna när de gasar förbi) och samtidigt så slängde J några stolpar på backen en bit bort...
Jättefin tajming, verkligen!!

Blev så jävla less, precis det jag inte ville skulle hända :(
Men andades lugnt och fick med mig Stor upp på rampen igen, klick och godis samt massa beröm innan vi backade ut och gick in i stallet.
Han verkade inte fått några psykiska men av det som tur var ;)

Borstade lite snabbt bara och lindade benen. Orkade inte greja med transportskydden då de är så stora och klumpiga, jobbigt om vi ska leka och greja en stund.
Tog på repgrimman och repet, lämnade sticken.

Jag gjorde bara så att jag gick upp utan krusiduller, för varje hov han satte upp fick han klick och äppelbit.
Gjorde som en jojolek och han verkade gilla klickandet :)
Han satte upp alla 4 hovarna på rampen ganska snabbt och då klick, godis och så gick vi och vilade. Han fick äta gräs en stund en bit från transporten och vila.




Vi jobbade efter det konceptet, klick och godis plus glatt beröm i massor så fort han gjorde framsteg, vid större framsteg fick han gräsvila.
Efter en liten stund kom hela hästen in, oj vad glad jag blev! Beröm, klick, godis och äta ur hinken. backade ut och gräsvila.
Nästa försök gick han in igen :) samma sak där.
Sen lät jag honom följa med en sista gång, han gick in direkt helt avslappnat och stod nöjd, så då fick han resten av äpplena och äta ur hinken, massa kli och beröm :D




Stolt matte och nöjd häst :) Liiite svårt att fota samtidigt dock...!



Backade lugnt ut honom och så fick han äte gräs en stund innan vi gick in i stallet och tog av lindorna.
Hade smörjt in honom innan lastningen så bara sprayade en snabbis innan han fick gå ut till de andra.

Hästarna fick flytta till storhagen vid stallet ikväll, så Storen hade publik under sin träning...
De stod troget och väntade tills han kom ut, då travade de neröver till ängen, sötisar!

Storen såg för övrigt klockren ut i steget när de drog sina repor upp och ner, åkte ju båtar på vattnet...
Både trav och galopp visade han upp, så tjusig så :)
Så vi får väl se vad de säger på torsdag, om jag slänger ut pengar i onödan eller om det verkligen är nåt.

Imorn ska jag fortsätta träna, känner mig lugn då jag klarade av det själv idag utan stress och krav
STOLT!
Och tack till Camilla som byggt en så bra grund när hon hade honom, jag är så tacksam!

Benny ska vara med och hjälpa mig stänga rampen imorn, den är så sataniskt tung så jag klarar inte det själv.
Han ska få filma lite åxå, så håll tummarna för att det går lika bra som det gjorde idag :)
Det bästa av allt är att Stor nog får plats ändå i transporten :D
Han stod inte längst fram och ändå hade han alla hovar inne. Taket är lägre än normalt, men han kan stå bekvämt ändå. Så förhoppningsvis kan vi använda den vi har, vore UNDERBART!
Så snart kan vi nog åka till Näset eller Matfors och träna på riktig bana....

Kommentarer
Postat av: Emma

Hemskt ledsen att jag inte sett ditt meddelande tidigare, men skönt att det löste sig med transport iaf! :)



Och härligt att lastträningen gick så bra! :D

2011-07-01 @ 21:02:00
URL: http://sundsvallsryttarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0