lite aktivitet iaf :)

Idag så tog jag äntligen tag i att få lite fart på Storen.
Har dragit mig då jag inte vill se ifall han är halt än... Men vila gör ju ingen skada.

Hade fått paket idag som jag hämtade ut, från Horze :)
Öppnade förväntansfullt, och jag blev inte besviken, skönt! Hade beställt ridbyxor, schabrak, tröja, skor, lädertyglar och skydd och allt såg jättefint ut.

Det här blev det:

rött och svart schabrak


Skydd


Tröja


Ridbyxor, helskodda


Skor och Tyglar



Glad i hågen gick jag så ner till stallet med grejorna som skulle dit, sen hämtade jag Stor.
Han hade fått en massa utslag, som typ nässelutslag på båda sidor halsen och flankerna :(
Gissar att det är en reaktion på myggorna, eller så är det nåt han fått i sig. Brukar bli så på sommaren ibland, men han blir inte dålig iaf.

Borstade igenom honom ordentligt och sprayade med flugmedel, smörjde med salvan på utsatta ställen åxå.
Sen fick han vara snygg med benlindor idag, de röda som vi inte använt än :)
Tjusig som bara den blev han, trots att han är lite väl rund om magen nu...;)
Tog på repgrimman och lånade longerlinan, plockade med sticken och så traskade vi upp till övre hagen som är tom just nu.
Där är det platt och bra underlag, tyvärr var det ju ganska blött i gräset så det blev lite väl halt märkte jag senare.....

Gick igenom lite bakdelsflyttning åt båda hållen, han ville inte korsa framför åt höger så fick traggla lite tills han lossnade och gjorde som jag bad honom. Vilade mellan varje grej, vi har inte tränat på länge nu.
Gjorde även porkypine på framdelen, det gick som en dans idag.
Jojo gick jättebra, men han vill hellre komma in än backa märkte jag :) Gissar att kliandet var poppis då....

Sen gick vi över till lite sideways, var frän och gjorde utan stöd av staketet så det gick lite sådär ;)
Men några steg blev bra, så då vilade vi en stund. Han samarbetade bättre än jag väntat mig, så jag tror han tyckte det var kul att få göra nåt.

Då var det  så dags att börja longera lite för att se hur benen rörde sig idag.
Tyckte det såg helt ok ut, filmade dock samtidigt så det var lite svårt att se riktigt.
Det var ju som sagt blött i gräset, så han gick ju såklart omkull en gång åxå... -.-
Så går det när man blir frän och ska busa!
Han pep, slängde med huvet och så skulle han läckra sig men då gled hans ben undan lite sådär sakta, såg ut som att det hände i slow motion, haha ;)
Gick bra allting, han låtsades som ingenting och började äta gräs när han låg ner.... smackade på honom och då klev han upp igen...Knas!
Sen fortsatte han i lugnt tempo, hans stolthet fick sig nog en liten törn, stackarn.

Han fick trava i båda varven, tyckte att han såg stelare ut i vänster varv. Men han vinklade bakbenen lika vad jag såg iaf, det gjorde ha ju inte sist vi skulle träna. Då ville han ju som hålla det  vänstra rakare.
Här är länk till filmerna, titta och säg vad ni ser.
Bry er inte om att linan kom mellan frambenen på slutet, jag vet att han inte bryr sig om det så jag hetsar inte upp mig över det. han är en klippa på det, inga problem om han skulle fastna nånstans :)
Jag hade lite mycket att hålla reda på med lina, kamera och sticken....

Film 1, vänster varv:
http://www.youtube.com/user/Dhrakken1#p/a/u/2/MdxSd0Tp9O0

Film 2, höger varv:
http://www.youtube.com/user/Dhrakken1#p/a/u/1/giKmD_YNKko

Film 3, vänster varv igen:
http://www.youtube.com/user/Dhrakken1#p/a/u/0/ZQKTzN8s_g0

Nu blev det ju inte så bra filmer ser jag när jag tittade på dem, men man kanske ser nåt iaf :)
Får försöka få nån att filma oss kanske nån dag.
Jag tyckte iaf inte att det såg ut att vara nåt större fel på honom, så vi kör med lite försiktig skritt igen och ser vad som händer.
Hästarna ska få byta hage ikväll åxå, till den hagen vi longerade i idag, så får se var vi kan hålla till och longera nästa gång. Kanske funkar i den de går i nu förresten.

Men som sagt titta på filmerna och kommentera, ju fler ögon desto bättre!

Efter vi var färdiga så gick vi ner till stallet och tog av alla grejor, sen fick han ta på sig flugtäcket som inte använts sen förra sommaren.
Han har fyllt ut lite kan man säga.....
Fick spänna ut i bogen, och under magen eftersom maglappen satt som ett korvskinn ;)
Men nu får han vara ifred för lite insekter iaf hoppas jag, får se hur han ser ut imorn.
När jag släppte ut honom så blev Rappen och Thea alldeles knäppa, verkade inte som de fattade att det bara var Storen....?? De luktade på täcket och följde efter Storen, sen sprang de som dårar och Storen hade inte alls nån lust med det. Men nu har de lugnat sig iaf, galningar!

Kommentarer
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

Snygg han var med röda lindor =)



sv:Det är inte det att dom tappat utan snarare att de i huvudet inte kan coola ner.I knas fall går han till överdrift när han stått och stressar upp sig för att vara till lags.Samtidig som han är lite äldre vilket kräver mer arbete kontinuerligt för att hålla musklerna "lösa" För att han ska fungera som bäst och gå framåt behöver han ridas mer än vad som gjorts i det sista.

Sen Mellis då som jag skulle ha varit ner med och bråkat med hans koskräck vilket inte blivit av pga fula fötter och nu går korna brevid banan så det känns så där väldigt kul att träna på fredag..Eller inte.. Dyra träningspengar som känns lite tappade i sjön pga att de inte blev skodda när de skulle .Vi pratar inte några få dagar heller utan veckor.

Första samtalet gjorde jag nämligen till hovis i början på vecka 20 =/ vilket alltså betyder att jag fått mer eller mindre 4 veckors träningsupplägg förstört för hästarna.

mvh/Q

2011-06-15 @ 19:33:35
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se
Postat av: Bonnie

sv: Köpa första hästen man kollar på säjer väl alla att man inte ska göra men han var så otroligt trevlig och jag skulle ångra mig om jag inte köpte honom... Ska bildbomba ordentligt sen!

2011-06-15 @ 21:12:51
URL: http://teamkarlsson.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Kul med nya saker!

Sv: Grimmskaften finns på Hööks, vi fick med detta till lilla Hulda.:) Prins har naturligtvis ett blått. ;)

2011-06-15 @ 22:45:22
URL: http://stallrosen.bloggplatsen.se
Postat av: Sofie - Ejan

svar: Ja visst är det det största otur man kan ha att lyckas trampa så illa på en sten att den fastnar just sådär! Och att jag inte ens märkte när det hände!?

När man väl behöver telefonen har man den inte på sig, javisst är de typiskt :P

2011-06-15 @ 22:53:06
URL: http://ejankolifejan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0