kort skrittsväng , asfaltsmonster och sadelprovande

Kom till stallet vid halv11 idag, mockade åt alla som vanligt. Fixade mat, vatten och hö innan jag tog in den Store.
Han fick mumsa lite, sen fick han stå på gången och bli borstad.
ÄNTLIGEN har pälsfällningen kommit igång!
Fast så kul är det ju inte, blir ju så förbaskat allergisk :( Dags att börja med allergimedicinen igen så jag inte blir så himla dålig.
Avslutade med att pälsglansa hela hästen, fiiint.

Hämtade sadeln som skulle provridas, och lade på schabrak, pad och sadel.
När jag dragit åt sadelgjorden helt som den ska vara, så lättade sadeln bak. men bra plats vid manken, fick in hela handen ändå.
Hoppade upp, skön sadel.... Låg ganska så bra faktiskt, och jag satt skönt.

Vi skrittade iväg, och jag kände med handen under tiden mellan hästryggen och sadeln, kändes helt ok.
Storen kändes även som vanligt i skritten, såååå skönt! han varkade nöjd att få komma ut, skrittade på med långa avslappnade steg.
Gick upp på gångvägen, kom då på att jag glömt hjälmen... Men struntade i det och fortsatte, hade vovvarna med så jag orkade inte gå över vägen med dem igen.
Prövade trava lite, passade på på raka fina gångvägen, och Storen kändes fin i alla benen :D
Saktade av och skulle passera en stor fläck med asfalt som tinat fram
GLÖM DET skrek Storen och tvärnitade samt slängde sig helt om >:(

Den där asfalten var i allra högsta grad hästätande, vi skulle allra minst dö om vi ens närmade oss den, så han backade, backade, slingrade, vände, backade, blåste, växte fast, backade och backade igen.
Tramsade på en bra stund, sen gav jag upp och hoppade av. Han ville inte ens då gå över där, fick lirka en stund innan Drutten gick ut på fläcken med mig... Då kom Storen åxå, blåsande och trippande på tå ;)
Då helt plötsligt var det inte farligt längre!
Klappade och berömde, vilken fantastisk bedrift. Jag menar, han hade ju kunnat dö om det hade vart ett monster däri asfalten, eller hur??
Gick en bit till, var flera asfaltsbitar som vi tränade att gå på, sen vände vi och gick tillbaka till den stora, så stod vi en stund och vilade med klappar och mys.
Sen gick vi hem, räckte bra så. Ville ju bara känna på sadeln, och se om Storen var bättre i benet. Tror att han nog tyckte asfalten var jobbig, så då fick han belöningen i att gå hem igen.

Iaf så föll sadlen ner på manken efter vi travat, så det blir inte den. Ska lämnas tillbaka, vill ju ha en sadel som ligger där den ska. När jag gick bredvid på hemvägen så såg jag att den glappade ordentligt bak när han gick åxå. Riktigt dålig passform i rörelse alltså.
Visar hur viktigt det är att provrida sadlarna åxå, de kan se bra ut när man lägger på dem, så blir det nåt helt annat sen.
'
När vi kom tillbaka så fick han som vanligt stå lös på gången, tog av alla grejor utom padd och schabrak.
Hänger en sadel i sadelkammaren som är Ulricas/Jonas. tog fram den och tittade, en Zaldi Royal.
Tänkte att det kan ju inte skada att pröva?
Lade på den, alldeles för trång så tog bort paden och schabraket.
Den låg bra! Förutom att den borde vara 1-2 strl större i vidden, den där var 31, så behöver 32-33 skulle jag tro.
Bossorna passade Storens rygg perfekt i formen, den såg svängd ut när man tittade innan jag lade på den men inte på hästryggen.
Ska försöka hitta en sån i rätt strl och prova.
Har ridit i sån sadel förut, så jag vet att den är skön. Glömde ta bild på den men hittade en lika på en sida.
Så här såg den ut iaf, lånad bild på google:


Så det blir fortsatt sadelletande, Romanon åker tillbaka till Equeen.

Efter sadelgrejandet var klart så gjorde jag rent såret, hade tagit av bandaget innan ridturen. Det hade iaf suttit kvar över natten och i hagen idag.
Tvättade rent och så torkade jag torrt med ren handduk. Prövade smörja med helosan idag, ville inte bandagera igen då jag vill att det ska luftas åxå.
Lägger ett nytt omslag imorn kväll då jag jobbar till 18. Så då blir det ändå att åka dit på kvällen innan intaget.

Storen fick ett äpple och sen ut i hagen, och jag åkte hem.
Känns så skönt att han var fräsch i gången idag, nu ska jag skritta en vecka eller två och komma igång ordentligt.
Hurra!

Kommentarer
Postat av: Felicia & ridtravaren Stardom

Sv; Det kan lätt göra mer skada än nytta om man inte vet vad man gör! =) Har jättesvårt för att låta andra linda boffes ben för att jag är så rädd om honom :P

2011-03-13 @ 23:08:16
URL: http://lifeofstardom.blogg.se/
Postat av: josefine

SV: Använder vanlig sprutflaska :-) Tog en gammal pälsglansflaska

2011-03-14 @ 06:51:22
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Sandra

Jag har en sån sadel tror jag! Den är vid. Du kan ju låna den o prova om du vill. :-)

2011-03-14 @ 18:00:17
URL: http://pei.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0