shopping, sadeltitt och hovpyssel

Igår tog jag en sväng på travshopen för att leta hovmedel, de brukar ha mycket smått och gott där :)
Skulle ju beställa ett medel på nätet som kostade 185 kr, helt ok tyckte jag. MEN frakten... den gick på 200 kr!!!!
Glöm det sa jag.
Så blev toppnöjd när jag hittade samma medel på travshopen :) Dock 10 kr dyrare, men whatahell. Flaskan är liiiiiten, så det blir dyrt det här om det ska behandlas varje dag...  Men funkar det så!
Får vara lite snål helt enkelt.

Köpte även ett 2delat fullcheek-bett, kostade 150 kr så jag slog till. Varit sugen att pröva det länge, funkar det inte så får jag väl sälja det eller nåt.
Är alltid bra att ha olika att variera med, nu har jag:

 ett rakt med fasta ringar


ett 3delat med fasta ringar

 ett 2delat westerntränsbett

ett ponnyhack

 och så detta fullcheek då


Så vill jag gärna ha ett novabett


Storen är inte så förtjust i att ha bett, har provat en hel del olika bett. Så hittar jag ett som han verkar trivas med, men han går lite i perioder. Rätt vad det är så kan han ändra sig och trivas bättre med nåt annat bett.
När jag prövade det raka bettet så ville han inte alls vara med på noterna, då gick han bättre på det tredelade. Sen när jag provade det raka igen efter typ 1 år så gick han jättefint med det :)

Men det han trivs allra bäst med är utan bett, och eftersom det går bäst att rida honom så så gör jag det.
På träning brukar jag dock vilja ha bett, men eftersom han är så tjafsig i munnen så är det svårt att hitta nåt han verkligen gillar.
Nån som har tips?

Var in på apoteket och köpte alsolsprit åxå, till sårrengöringen. köpte en extra flaska till Jonas då jag använde hans flaska dagen innan. Hade ju helt tomt i stallapoteket, vet inte vem som tog med sig alla grejor jag hade i gamla stallet...
Så en uppdatering gällande stallapotek måste göras.
Vad har ni i ert stallapotek?
Vad förvarar ni grejorna i?

Sen tog jag en sväng in till Equeens för att kolla på sadlar. Har bara vart där en gång, och det är många år sen nu. Jättefint var det, massa grejor och stort var det :)
Det var dock en tjej som sa att hon inte var så insatt i det där med sadlarna som fanns inne och vad som skulle komma in, så jag skulle komma tillbaka idag då den "rätta" tjejen var där. Hon kommer tydligen åxå ut till en och hjälper en att prova sadlar.
Så ska in idag igen tänkte jag, hittade några sadlar som jag vill fråga lite om.

När Benny kom hem så åt vi middag och åkte upp till stallet och nya hemmet, vi skulle skriva papper och så.
Var först ner till stallet till Stor, Jonas hovslagare var där och grejade fötterna på Tea.
Tur att stallet är rymligt, kunde ändå ta ut Storen och fixa såret och hovarna medan Benny höll i.
Såret var lite varigt, så knåpade och tvättade ordentligt.

Kratsade hovarna och borstade ren dem inuti, sen spolade jag med det nya medlet.
Man ska skölja 1 gång om dan ett tag, sen kan man göra det 1 gång i veckan.
Luktade i alla hovarna, men de luktar inte illa alls. Då kan det väl inte vara röta?
Eller?
Hovis G sa bara att han hade svamp i strålen, det är inte samma sak vad jag kan förstå?
Sporerna kan dock gå långt ner, och det kan göra ont.
Det här medlet jag köpte (minns inte vad det hette) ska iaf ta bort svamp åxå.
Så jag hoppas det blir finfint i strålen nu!

När jag var klar fick han gå in i sin box igen och äta lusern med lite pellets, har ökat på maten lite med 1/4 om dan.
Sen gick vi in i huset och fikade och skrev papper, var även upp till vår lägenhet och tittade runt igen :)
Fick åxå en nyckel dit, så vi kan börja småflytta dit lite grejor!

Nästa helg så är jag hästvakt då hela familjen Von W åker på minisemester, ska bli najs.
Helgen vi flyttar så är de i fjällen, så då har jag åxå stallet.
Skönt, för då bor vi ju där!! Hurra!!!

Gud så jag längtar, ska ringa på en ny säng idag, och ett matbord med 6 stolar som vi blev kära i... Lite dyrare än vi tänkt, men det är precis vad vi vill ha så då får det kosta lite till. Sängen var billigare än vad vi budgeterat för, så då får väl bordet kosta lite till :) 
Hoppas på att det finns kvar, hoppashoppashoppas!!!

Idag får vi se vad jag gör med Stor, hovar och sår ska ses över iaf, sen blir det nog lite massage åxå.
Funderar på en OBH Nordica deep muscle massageapparat, vore toppen att ha till pållen och till mig själv för den delen...
Har hört att den apparaten ska vara bra för hästar, läste en blogg (http://kyro.blogg.se) där tjejen blivit rekomenderad att använda en sån, och hon verkar nöjd.

Nån annan som prövat?
http://www.netonnet.se/art/personvard/halsa-och-avkoppling/massage/OBHNordica-DeepMuscleMassage6087/110085.4783


Kommentarer
Postat av: Camilla

SV: Jag vet inte egentligen, men är endel saker som gör att jag tvekar på hur hans bakben mår.

Tränade för Rosa i söndags, och då började vi tänka i nya banor om att Dacke inte vill sätta under sig i backningar. Med tanke på att vi tränar det varje dag och får tjura med det varje gång innan han sätter under sig så började hon fundera på om nåt var fel med bakbenen, eller om det bara handlar om motivation. Men känns ändå konstigt med tanke på att han har tjurat med så mycket annat, typ att flytta framdelen, men det har löst sig efter ett tag. Men detta inte gör det.

Vissa dagar känns han oren i snabbare trav, rejält obalanserad och man får ge mycket stöd i tömmen för att han ska gå balanserat. Andra dagar är traven fin. Så jag vet inte om det är stelhet eller nåt annat..

Han blev skodd i tisdags och när hovis skulle slå på skon på ena bak småsparkade Dacke hela tiden vilket han inte brukar gör.



Är endel andra saker också som gör att jag är fundersam hur det står till. Pratade med Leif häromdagen om det, och han tyckte att det behöver inte vara något fel, men tänk om han blir tvärhalt om ett halvår och man får reda på att man kunnat göra något åt det nu men man har ignorerat det. Skulle inte vara så kul.

Så känns lika bra att låta dom kolla honom så kan jag vara lugn sedan om det inte skulle vara något.



Vill gärna ha schabraket!

Du kan ju komma förbi med det när du har tid, vore jättesnällt. :)

2011-03-10 @ 15:02:17
URL: http://parellikusken.blogg.se/
Postat av: Helena

Så du är på jakt efter ny hoppsadel? Om du har lite is i magen gällande den saken så kan du få prova min RW Showjumper om den inte passar kommade pålle. Hanna ska flytta för att sedan säljas & jag ska ev.som det ser ut nu ta en fiiiin pålle på foder,Palle-Annikas häst även denna gång. Blir det som jag vill tar jag den från månadsskiftet nu mars /april, ev.tidigare.

2011-03-11 @ 16:34:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0