tappsko, trampsår och vildhästar

Slutade 18 igår, så jag åkte till stallet efteråt. Såg fram emot att få ta en skrittsväng med pållen.
Då det var om omockat så fixade jag klart åt alla, även med vatten, hö och mat.
Fyllde på spån åt Storen åxå.
Hämtade sedan in honom och så fick han äta lusern och äpple.

När jag tog ut honom på gången så insåg jag snabbt att han tappat vänster baksko, och hade fått ett nytt trampsår. denna gång på utsidan, och alldeles färskt :(
Ordentligt blodigt, när jag sköljde så rann det blod, bläh!
Tog bomullstussar och tvättade rent, det var inte så illa som jag trodde iaf, skönt.
Tvättade det andra såret med, det börjar se bättre ut nu som tur är.
Så lade ett nytt spritomslag över natten, fick sno grejer av Jonas igen. Måste åka på apoteeeeket och köpa nytt, och ett förråd till mig själv.

Såhär såg det ut när det var klart (var ett antal fler tussar, men de fick inte vara med på bild). Svårt att få till det snyggt, får inte linda för hårt heller så att det stasar upp mot karleden. Så speciellt estetiskt är det inte, men det sitter över natten iaf :)


Så min ridtur blev inte av av förklarliga skäl, fan.
Borstade och pysslade med Den Store istället, sen släppte jag in honom i boxen då klockan var kvart över sju.
Tog med grimskaften och gick ut för att hämta de andra 2, då jag meddelat att jag kunde natta då jag ändå var där.

De var lite stissiga därute och ville komma in, så när jag satt fast båda 2 så tyckte Rappen att det tog för lång tid att ta bort tråden, så han trängde sig ut direkt. Tea fick panikbråttom och slet sig då hon drog förbi mig, och då kunde jag inte hålla nån av dem alls.
Motade dem mot stallet, men då ick de för sig att det var farligt där då det trampades på grimskaftet.
Drog iväg till gödselhögen, och sen upp mot vägen!
Tråden som ska sitta över vägen från stallet hade jag inte satt för, då jag skulle rida ju.
Försökte ringa Jonas, men hade sån panik att fingrarna inte fungerade så jag sprang in i huset och gapade istället i vild panik.
Jonas fattade inte vad jag flåsade om, så fick ta om allt igen. Han slängde på sig jackan och beordrade mig att stanna med Alve.
Så där stod jag med ett trött barn, jag panikslagen och glodde i fönstret efter döda hästar och kraschade bilar....
Såg en bil med varningsblinkers på, den stod still så mina tankar skenade ju såklart.

Efter vad som kändes som en evighet så kom Jonas tillbaka och talade om att hästarna var inne igen, oskadda! Jag som var grinfärdig kunde andas ut, gud så lycklig jag blev :)
Det var hästfolk som hade stannat i varsin bil på varsin sida av rakan och stoppat all trafik tills Jonas får tag i hästarna, fantastiskt!

Fick en enorm huvudvärk och var alldeles skakig när jag for hem, hädanefter kommer jag ha tråden förspänd om jag ska ta in eller ut hästarna igen....

Idag ska jag åka direkt efter jobbet kl 16 och leta tappsko i hagen, blir även sårfix och nytt omslag skulle jag tro.
Hoppas jag hittar skon så kan Jonas slå på den, vill komma ut nu!

Kommentarer
Postat av: Katrin

Usch, det lät inte kul med påller på rymmen :(



Ett tips vid broddtramp och bandagering är att när du lindar, antar att du använder de där klisterbandagen (vetflex?) är haka fast bandaget i bakbrodden. Hajjar du? Dra ner något varv över ballarna och sedan över de två brodden, pilla sedan lite så det går hål i bandaget så brodden kan titta ut. Då glider det inte upp!



2011-03-15 @ 13:02:44
Postat av: Camilla

SV: Är en Knight, tror det är en Sir Walter.



Tycker inte den ligger i bakvikt, men ska prata med Rosa på tisdag och höra vad hon säger. Hon är ju duktig på sadlar.

2011-03-20 @ 11:22:35
URL: http://parellikusken.blogg.se/
Postat av: Jennie

Sv: Ja, det känns verkligen som om vi behöver lite medvind nu! ;)

2011-03-24 @ 12:50:07
URL: http://jeila.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0