Skogstraskande

I helgen fick gamleman vila som sagt, hade tänkt ut och löra med Cornelia på fredagen men det blev aldrig av. Vi myste inne istället :)

Igår, måndag, så planerade jag en ridtur på kvällen. Beny ringde och sa att han skulle bli sen hem, så vid 17.30 tog jag in alla hästarna för lite vila. De har börjat gå ute dygnet runt sen i fredags, och Storen blir ganska trött då.
Gav dem åpplen, nytt vatten och så hö, Storen såg väldigt nöjd ut att få komma in en stund.
De andra 2 fattade däremot inte alls vitsen med att stå inne mitt på dan ;)

Gick ner igen vid kvart över 8 då vi ätit klart.
Storen hade sovit en stund, han hade spån och hö på hela kroppen :) han uppskattar verkligen att få komma in några timmar då och då för att få koppla av under betestid. Slippa sol och insekter och bara få sova utan att behöva bry sig om vad som händer runtomkring.

Borstade ren honom, han var extremt lerig efter helgen, men det gick ganska fort att få honom ren då han nästan bytt klart till sommarpälsen nu.
Han får så fin färg, ljusbrun med röda inslag i svansen :)

Sadlade på och tog på benskydden plus hacket. Storen hade fått ett myggbett precis under sadelgjorden, men han verkade inte bry sig så mycket dock.
Satte upp och så gav vi oss iväg.
Hade hundarna med åxå, tänkte att det är inte nåt folk ute kanske på en vardag efter 21 på kvällen...
Vi gick väl 100 meter så kom det en kvinna med 2 hundar, suck!
Som tur var så var vi precis vid hästarna som går vid vägen, och där kan man gå runt på översidan, så vi gick den vägen istället så vi kom ner efter damen :)


Svängde sen upp vid grå huset och fortsatte in i skogen. Istället för att gå ut vid Galna-hund-huset så tog vi stigen vi brukar gå hem på och skrittade på den en bit. En bit in på den så delar den sig, vi har aldrig gått på den som går ut från den vi brukar gå på, men idag var det dags för utforskning :)
Hade pratat med Ulrica innan så jag hade en aning om vart vi skulle hamna iaf...

Traskade vidare på den stigen en bit, fick kliva över flera rasade träd. naturligtvis var det sten precis vid hindren, så vi kunde inte trava/galoppera där, så han fick vackert skritta och lyfta ordentligt på benen.
Märktes idag att vi inte gått på så kuperade stigar på väldigt länge kan jag ju säga.... Gamla Storen var tillbaka, som bara ramlar på och inte har koll alls om inte jag stöttar hela tiden...
Det blir nu massa offroadträning i skogen igen!!!

Vi hamnade på en liten stig, vart nästan osäker på om det var en riktig stig eller om det bara var vilt som går där ;) Men jag såg hovspår och en bajshög, så den var gångbar tydligen.
Efter en stund så kom vi ut på en större stig som vi gått på förut, när vi gick upp en väg från paddocken.
Så där kände jag igen mig, vi tog den uppför för att komma till backen vi gick sist. men innan vi kom ut till den vägen så svängde det ner en stig över ett litet kalhygge, det var hovspår där så vi tog den ner istället.
Storen började lyssna och fatta att man inte bara kan traska på som vanligt utför en kuperad stig, och tog det lugnt faktiskt. Han hetsar ju inte i den bemärkelsen, utan han bara går i vanlig takt utan att tänka på att sätta fötterna rätt, och i nerförsbacke blir det lätt lite riskabelt ;)

När vi kom ner för kalhygget så kom vi ut på en skogsväg som vi fortsatte neråt på.
Det visade sig att vi kom ut på samma väg som går från paddocken, fast den som ansluter till den var det vi gick på.
Så det var bara att svänga ut på gångvägen hemåt :)
Hundarna hängde med fint hela vägen, vi skrittade iofs bara idag. Men det är väldigt bra för dem att hänga med på skogssvängar så de får jobba lite åxå. Och de får ju springa för att hänga med!

När vi kom tillbaka till stallet så skötte jag av Storen och släppte in honom i boxen.
Alla hästarna fick sitt kraftfoder innan jag släppte ut dem  igen. Passade på att spraya Storen med flugmedel och smörja med salva innan han fick gå ut.
J hade lagt ut hö i hagen åt dem åxå, vi ger fortfarande lite stödhö om de vill ha.
Klockan var halv11 på kvällen när jag kom in igen (!) så det var bara att klä av sig och hoppa i säng det...:)

Idag blir det en körsväng hade jag tänkt, men det stormar så vansinnigt här att det inte är att tänka på att gå ut alls. Hoppas det ger sig till kvällen iaf.
Imorn ska ev Camilla komma ut och göra mig sällis i vagnen när jag ska köra Storen, ska bli trevligt!

Söta Stor hälsade på Rappen när vi kom tillbaka från ridturen igår :)


Kommentarer
Postat av: Camilla

Vilken tid imorrn isf? På sen em-kvällen fungerar för mig.

Ska träna för Rosa på fm och sedan måste jag hem och ta det lugnt ett tag om jag ska orka göra något annat. Blir så slut på energi av ingenting..

2011-05-24 @ 13:07:41
URL: http://parellikusken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0