Till Salu

Eftersom jag köpt ny sadel till min Storen så är min gamla till salu.




Det är en Thowgood Haflinger för breda hästar, verkar inte finnas i sortimentet hos Hööks längre.
Ställbar bomvidd och fischinlägg. Just nu är det vid i bommen, vet inte om det är några ilägg i dock. Har heller inga extra då jag inte fick det när jag köpte den.

Positivt med denna sadel är att den är jätteskön, den har inte bred midja som de andra Thorowgood brkar kunna vara. Det är bred kanal, och den är lätt och smidig.
Passar rakare ryggar, dock är den liiiiite för svängd för min häst.
Det är lätt att justera sadelgjordsläget då det är 4 stroppar, och den är lätt att byta stigläder på.
Den är i fint skick, förutom att det är ett litet hack på kanten av bakvalvet, Inget som stör dock.
Mycket bra stöd för benen. Klossar som går att byta ut.

Den är jämn och fin, inget snett eller knöligt.
Storleken är 17" och vid som sagt.
Sätet är klätt med sånt där moccaliknande material, och man sitter som gjuten i den. Den har räddat mig många gånger vid oväntade kast, utan helskodda ridbyxor ;)

En mkt bra sadel som det går utmärkt att både hoppa och dressyra i, jag har mest bara skogsridit.

Priset för den är 1500, då medföljer ett grönt schabrak.
Tyvärr ingen sadelgjord eller stigläder/stigbyglar då jag behöver dem själv.

Kan även absolut tänka mig att byta mot en dressyrsadel i samma prisklass, vid i bommen och för rak rygg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0