Körtur med Pigg Pålle!

Idag har jag tagit ledigt, skulle till barnmorskan och till sjukhuset för att ta prover för sköldkörteln. Har ju nedsatt funktion och äter medicin för det, och nu är det viktigt att hålla koll så bebis mår bra :)
Fick äran att lyssna på hjärtljuden idag hos barnmorskan, så underbart!

När jag kom hem så åt jag lunch innan jag gick ner till min fina prins, som precis lade sig och rullade när jag kom utanför dörren... Så han var så tjusig i blöt lera på halsen och benen, samt baklåren där täcket åkte upp >:(
Åh så trött jag blev!

Gjorde iaf klart i boxen och fixade mat och vatten innan jag tog in lerhögen och försökte borsta.
Blöt lera i vinterpäls = omöjligt att få bort!
Gjorde så gott jag kunde och sen blev det de vanliga massage och lossningsövningarna.
Selade på och satte fast vagnen innan vi gav oss iväg.

Stor var lite tramsig på väg från gården, men jag sa till honom en gång och sen gick det bra ;)
Han var egentligen inte rädd för nåt alltså. Är han rädd på riktigt så märks det tydligt, och pressar man då så blir han alldeles stirrig.
Är det bara överskottsenergi så skärper han sig iaf...

Vi traskade bort mot grå huset och svängde upp mot skogen, uppför backen ville han trava, men jag tyckte han såg halvdålig ut så han fick inte trava.
Vi skrittade genom skogen och ner vid galna-hund-huset, nere vid vägen tog vi av till höger förbi hästarna.
När vi sen svängde in på vägen som går mot stigen hem så blev han pigg och ville trava :)
han fick det, han var ganska stel men blev bättre efter några steg. saktade av och svängde in på lägdan, genväg till stigen hemåt.

När vi var en bit in på lägdan så tvärstannade Stor och tittade ut mot vägen där vi gått innan.
Det var Jonas och Thea som travade på uppför långbacken.
Stor blev tokpigg och ville springa, inte aktuellt!
Hade fullt sjå att hålla honom lugn, fasade för att han skulle bli knäpp och slå och dra iväg... Har ju ingen slaggjord nu eftersom den skulle då ligga på skadan.

Lyckades få honom att skritta iaf och vi kom helskinnade till stigen ;)
Men pigg vart han iaf, skrittade på med långa steg och snabb fart. Lät honom gå på, han sträcker ju ut och arbetar med hela kroppen iaf.
efter en stund ville han trava, så jag lät honom göra det, dock inte så fort som han ville ;)
Vi lyckades komma överrens om en saktare trav utan att han blev arg, så vi travade på en bit innan det blev stenigt. Han var rejält stel de första stegn igen, men sen blev han mjuk igen och såg helt ok ut. Presis som att han måste värma upp sig innan han kommer igång.

Vi skrittade resten av vägen hem, fortfarande galet pigg.
Han t o m reagerade på bilarna och bussarna som åkte förbi, lite otäckt när man inte vet om han ska explodera. Inte så kul att sitta i vagnen vid vägen liksom!

Vi tog oss iaf hem utan missöden, var ute i 30 min idag med. Skönt att vara ute i ljuset :)
Stor var faktiskt fuktig fram på halsen och bogen, förstår jag det så bråttom som han hade! Han har ju vart konvalecent i typ 6 veckor så kondisen är ju inte bäst...

Han fick stretching och så lossade vi SI-leden med hjälp av backning med nosen i golvet. Den här gången fattade han på en gång och gjorde rätt direkt :)
Sen fick han gå ut i hagen igen. Han har ju fått flytta till vanliga hagen nu fast i en egen halva. Så nu har han tillgång till sin solvägg igen, nöjd häst :)

Imorn blir det vila så han får ta igen sig efter de här 3 dagarna med jobb. Lördag och söndag blir det ju aktivitet igen.


Det här är Storens halva av hagen, staketet går precis till vänster om hästarna.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0