Massörbesök

Idag kom då Jossan för att gå igenom Storen med massage.
Jag snabbade mig hem från jobbet (140 var snitthastigheten med min räserbil) och kastade in Stor i boxen så han skulle hinna äta hö innan Jossan kom.

Sen gasade jag iväg och hämtade Cornelia på dagis, gasade hem igen och tog av Stor täcket, gick ut och skulle guida Jossan över telefonen.

Då passade hästaskrället på att dra ut på stallplan och gasa runt ett tag medan jag stod i telefon och försökte blockera flyktvägar och locka med godis samtidigt som jag försökte hålla Cornelia ur vägen...
SUCK!!!

Fick iaf tag på djuret och ställde in honom igen och Jossan kom ner till slut ;)

Visade sig att Storen dragit på sig en riktig låsning i ryggraden, helt fast var han.
Och det var INTE poppis när Jossan skulle ta loss den... men sen blev han väldigt nöjd, gäspade och tuggade.

Han fick även nackband med "spikmatta" samtidigt som han fick riktiga spikmattan på rygg och länd.
Häftigt att se reaktionen, han var väldigt mottaglig för det iaf.

Några nackkotot var låsta och en massa annat, hon jobbade på i ca 1,5 timme innan hon var nöjd.
Stor behöver även ett par besök till, så min plånbok skriker verkligen nu i plågor :(
Veterinären: 1900 + 675
Et: 450 x 2
Massör: 500 x 3
Summa: strax under 5000 sen i juni

Sen ska han skos åxå inom en vecka..... det är 1200 till det. KUL!


Iaf, ordinationen i det närmaste nu lyder:

* Stalltäcke inne nattetid, han får INTE bli kall. Helst inte tunn fleece, gärna ull eller 100 g fodrat innetäcke.

* Vila torsdag och fredag, gärna promenad dock. Ingen massage/övning dessa två dagar.

* From lör skritt uppsuttet eller framför vagn med lite trav inlagt. Han behöver få ur sig överskottsenergin så vi minskar risken för repor eller bus i hagen. Skritta kan han göra hur länge som helst.
Undvik backar i möjligaste mån. Självklart kan han gå i nån backe för att ta sig ut i skogen, men inte klättring som övning.

* Massage innan aktivitet som vanligt, de övningar vi gjort förut.

* Efter varje dags aktivitet ska han masseras, morotsstretchas och gärna arnikaliniment 2-3 dgr/v.
SI-ledsövningen EFTER varje dags aktivitet. Samt de övningar vi gjort förut.

* Spikmatta 20-40 minuter varje dag om möjligt. (måste inskaffas)

* På vilodag behöver han inte ha någon behandling, då får han vara ifred.

* Återbesök den 23 november.


Så så ser det ut i det närmaste, behöver få fram ett annat stalltäcke då jag bara har fleecetäcken (har ju aldrig täcke inne annars, bara i transporten liksom) och en spikmatta.
Så har ni nåt över jag kan låna fram till lön då jag kan betala så får ni GÄRNA höra av er!

Ska bli kul att få komma ut med Stor nu, och hoppas han håller sig frisk.
Vill komma igång nu!
Det märks på honom åxå att han vill göra nåt, han är nog uttråkad på det här :)



BTW, Jossan sa att han är oförskämt fin för att vara 19 år :D


Kommentarer
Postat av: Josefine m. ridtravaren bellie

Skönt att få bort låsningar och spänningar. Vad gjorde man utan Lisa och Jossan. :-) Men plånboken får lida.. Haha.



1200:- för skoning? Har du inte Glenn längre?



SV: Tack!! Ja jag börjar få dom tillrätta nu tror jag. ;D

2011-11-09 @ 20:09:02
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Elin

Tror att det finns billiga spik mattor på rusta :)

2011-11-09 @ 22:35:42
URL: http://northernshowhorses.blogg.se/
Postat av: Emma

vad drar Stor i täcken? Jag kanske har något ni kan låna... ;)



Kickan älskar också spikmatta, framför allt nackbandet så jag har lovat henne att hon ska få ett sånt i julklapp! ;)



Alltid lika roligt att få höra att de är oförskämt fina för sin ålder, det är liksom ett kvitto på att man ändå gjort det man kan för att de ska må bra. :)

2011-11-10 @ 09:51:29
URL: http://sundsvallsryttarna.blogg.se/
Postat av: Lovis

SV; Men guuud vad snällt! :D Såklart jag kan göra det! Men då måste jag få en adress eller nåt så jag kan söka rätt på hitta.se hehe :)

2011-11-10 @ 10:59:43
URL: http://[email protected]
Postat av: Lovis

SV; Okej, härligt! Ska se med mamma om vi kan hämta den redan imorgon (desperat tjej), hoppas nu att den ligger någorlunda så jag iaf kan rida ordentligt! Tack ännu än gång!!!

2011-11-10 @ 19:30:12
URL: http://lovisakerstroms.blogg.se/
Postat av: Emma

Äsch då, har typ inga täcken i just den storleken... men du kan få prova ett blått ulltäcke i strl.135 som är för stort för mina som drar 135 i vanliga fall, och så kan du få prova ett ulltäcke i strl.155 som var Snazzas. Tycker att något utav dem borde funka! ;)Ulltäcket i strl.135 är även till salu, om det skulle ligga bra på honom! xD

2011-11-11 @ 21:34:10
URL: http://sundsvallsryttarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0