Täckesfunderingar

Funderar lite.
Storen går med fleecefodrat regntäcke ute och har fritt med hö att äta.
Ibland när han kommer in så är han sval under täcket, nästan kall på pälsen. Alltså inte ljummen. Är täcket för kallt då?
Måste jag börja med vintertäcke redan??
Känns som tidigt då det är max -4 ute på morron, på dagen kan det gå upp till +4 och så blir det minus på kvällen igen.
Han är oklippt dessutom.
Inne har han ju fleecetäcke än så länge.

Jag vet inte hur jag ska göra, vill inte att han ska bli för varm, och vill ju självklart inte att han ska frysa!
Jag har aldrig haft de här problemen förut, har funkat perfekt att ha fodrade regntäcket när det är upp till -5 ute, sen har jag börjat med vintertäcket.
Har ingen hals på mina täcken. Halvhals på regntäcket iofs.

Jag blir så nojjig och förvirrad nu, är inte van att det ska vara såhär >:(
min häst har aldrig vart frusen, men kanske man måste börja täcka mera nu på ålderns höst?
Gillar inte att övertäcka, men han får inte bli kall!

HJÄLP!

Kommentarer
Postat av: Bonnie

Jag vill att hästarna ska vara ljumna under täcket:) Har just nu 200 g på båda mina och då är musse helklippt och royal tunnpälsad. Du har inget mellantäcke på 100-200 g att ha mellan regntäcke och vintertäcke?:)

2011-11-18 @ 15:21:52
URL: http://teamkarlsson.blogg.se/
Postat av: Josefine m. ridtravaren bellie

Om han är kall/ljummen hade jag täckat mera :)

2011-11-18 @ 16:05:30
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Elin

Kanske kan ha flece täcket han har på sig inne under också?:) har samma funderingar på hur jag ska täcka Lill killen när han kommer hem . Han kommer inte vara rakad i år så :) klurigt det där :)

2011-11-18 @ 16:53:46
URL: http://northernshowhorses.blogg.se/
Postat av: jossan

SV: Backen ligger bredvid kolonilotterna, eller ja man kommer upp där ungefär. Säter. :D

2011-11-19 @ 21:59:22
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Ingela

Jag resonerar som så att är Sonic ljummen/sval under täcket är det perfekt för tillfället (vi har 0-7 plusgrader just nu) eftersom han är lite klippt på halsen och magen och i övrigt har en tjock "shettispäls". Just nu har jag ett 100g regntäcke. Hade han gått utan täcke helt och hållet är han ju inte ljummen i pälsen ytterst. Han blir så sur och grinig om han är för varm så detta fungerar för oss =) Å andra sidan blir han sur när det regnar på honom också haha!

2011-11-21 @ 11:01:00
URL: http://semperfidelisesto.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0