Vilodag

Orkade inte aktivera Storen ikväll, har varit trött och omotiverad hela dagen så han fick vila.

Gick ner till stallet vid halv8 och gjorde klart stallet innan jag tog in Stor.
Tog fram det tjockare innetäcket som han brukar ha när det är kallt på riktigt under midvintern ( han är ingen fryshäst i vanliga fall, så det är bara ett tunnare thermotäcke, finns mycket värre)
och lade det på honom istället för det tunna fleecetäcket.
Jag tycker han inte är riktigt den temp jag vill under täcket nu, så prövar med detta.

Jag har beställt ett fodrat övergångstäcke som han ska få istället för fleecefodrade regntäcket, hoppas det värmer bättre. Gissar att det kommer inom de närmaste dagarna.
Ska åxå investera i ett tjockt thermotäcke till innetäcke som han kan ha sen när det blir kallt på allvar.
Vi har ju kallstall som är rymligt med högt i tak, och bara 3 hästar. Blir ingen riktig värme där inte när det är -30 ute...
Så han behöver nog en riktigt tjock pyjamas ;)

Vintertäcken har jag iaf, både vanliga 300 g och ett med 400 g som är svinvarmt :)
Så de bör han klara sig med tycker jag. I värsta fall får han ha ett innetäcke under vintertäcket åxå.

Gick ut och kollade hölådan när jag tagit in och fodrat alla hästarna.
Jag fyllde den totalt igår, så det var överfullt.
Inte en bra ide!
Eftersom det var så fullt har det ramlat ut hö när Stor har dragit ut höstrån, så det låg en hel del bredvid lådan som han åxå trampat på.
Det som gick att rädda lade jag tillbaka i lådan. Verkar åxå som han äter mer nu från lådan än när han inte hade någon.
Det är toppen, så han får i sig mer mat.


Eveline skulle eg ha haft Stor idag men fick förhinder så hon kommer imorn istället.
Då behöver jag inte gå ner alls imorn, har inget insläpp heller :)
Men jag lär gå ner och kolla lådan iaf och se om det behövs mer påfyllning...

Nu ska jag ta lite kvällsfika och titta på lite film, är hemma med sjuk unge imorn med.

Kommentarer
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

sv:Det är ju svårt för mig att kunna hjälpa dig fodermässigt utan analys på grovfodret.Det går att få ut ett snittvärde ändå trots att balarna varierar i ts och kommer från olika åkrar så att man åt i allafall kommer åt att se åt vilket håll det lutar värdemässigt. Har bloggat om hur man går till väga i min blogg så om du är intresserad av att göra en analys ändå så använd sökfunktionen.



Annars så är det ju så att du känner din häst bäst.Och jag tror du får gå på magkänslan .Lite som handledning kan jag ju säga som så att om han verkar fryssen av sig så kan han behöva mer MJ/energi i sin foderstat Det går nämligen åt en hel del för att hålla värmen speciellt på en lite äldre häst.Han petar ju i sig en del grovfoder ändå verkar det som jag trodde det var mindre.börjar knas krångla så är det inte många kilon som slinker ner. Är storen Pigg och glad och mår bra i övrigt tror jag inte du ska oroa dig så mycket .Men du kan täcka mer för att minska risken just nu för att han ska förlora allt för mycket MJ/energi .får han ett underskott på den sidan nämligen så kommer han börja omvandla proteinet till energi och då får han problem att hålla muskelmassa och bygga nya muskler.

Har du någon färsk bild på honom där man kan se hur han ser ut? I bland blir man hemma blind också.=)

mvh/Q

2011-11-22 @ 22:26:56
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

sv:När det gäller energi/mj så kan olja av god livsmedelskvalitet vara ett alternativ att överväga då det ger ren mj.sen handlar det en del om var energin tas upp i hästens matsmältningsapparat.Detta är lite klurigt att förklara så här men om du söker på Korn i min blogg så får du upp en del inlägg som förklarar detta närmre.Sen kanske en tandkoll kan vara på sin plats speciellt när det gäller en äldre häst.du får gärna lägga upp en bild där du tyckte han var fin och en hur han ser ut nu så man kan jämföra.Vill du inte lägga det i bloggen kan du gärna maila mig så kan jag titta på dem där i stället. [email protected]

mvh/Q

2011-11-22 @ 22:54:27
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0