ET och Proteiiiiin

Igår var jag iväg till Dilles och köpte mera mat till hästapållen, har ju ökat på maten lite så han äter strax över kilot per dag, och då räcker inte en säck hela månaden. Så åkte iväg och handlade en till säck när jag ändå hade ärende till birsta.
Blir ju lite längre nu när vi flyttat till Matfors, blir ca 3,5 mil dit ist för när vi bodde i bergsåker, då var det nästan 1 mil bara.

Kom åxå ihåg att kolla lite på proteintillskott, funderade på Lusern, men kom på att Soja kanske fanns inne :)
Så pratade med personalen, som för övrigt är super när det gäller foder och tillskott, och vi kom fram till att för Storen är det nog bäst med sojaprotein, behövs inte mer än 1 dl/dag så det blir billigt i längden. 1 20 kgs säck kostade 199 kr, och det räcker ju ett bra tag då!
Lusernet är ju på samma vikt, men det måste han ha mkt mer av så det blir ju jättedyrt då en bal hackat strå kostar typ 285 kr....
Pelletsen gillar han inte, och där behöver han åxå såpass mkt att han inte orkar äta det.
Så sojan vart perfekt, då behöver jag inte fodra upp med kraftfoder heller i onödan då han inte rids hårt.
Hade han inte haft så stort behov av fett och protein så hade han kunnat gå på bara grovfoder.

Började iaf vänja in honom på sojan igår med 1/4 dl på kvällen och på morgonen idag. Ska köra på det ett tag och se så han klarar det innan jag ökar på till 1/2 dl morgon + kväll.
Satt och tittade på honom en bra stund idag, jag ser honom från vår altan så satt i solen och myste och tittade på den vackraste hästen :)
Såg att han börjar lägga på sig igen, ser inte alls lika kantig ut över manken och ryggen som för 1 vecka sen.
Gör honom gott att gå i egen hage och mumsa gräs och hö fritt.
Han verkar nöjd över att gå själv, han tittar inte ens åt de andra i storhagen. När han vilar i solen så står han med öronen framåt och slutna ögon, så söt!

Pratade med vår ET, Lisa, ikväll och hon kommer ut till oss på fredag morgon vid kvart över 9. Var så lämpligt att hon hade en häst på Näset innan, passar ju perfekt att hon var i matfors redan :)
Känns super att hon kunde komma såpass snart, hade förberett mig på typ en vecka iaf.
Hoppas nu att det bara är en låsning eller nåt.

Pratade med Jonas idag, och han trodde att det kunde ha vart en uppgörelse mellan hästarna. Rappen har ett rejält sparksår på ena baklåret, och Thea har ett sparkmärke på ena fram.
Så det är inte omöjligt att nåt hänt i hagen.
Skönt att Stor går själv ett tag, får se om han kanske får fortsätta med det, han verkar ju trivas med det?

Imorn tänkte jag försöka ta ut Stor och tömköra på dagen, se om han ser knepig ut.
Rida blir det nog inte, maken vill inte det nu när jag har en liten i magen... Vi ska på ultraljud på morgonen så hoppas få se ett liv där nu :)
Vet inte hur jag ska göra med träningen i centrerad ridning jag anmält mig till, kanske Eveline vill vara med ist??
Jag kör ju såklart isf, får se om hon vill och har råd, då får hon gärna vara med!


Kommentarer
Postat av: jossan

Bellis brukar äta 4dl av sojan annars håller hon sig inte fin. Men nu ska vi snart skicka in höanalys och det ska bli OTROLIGT skönt att veta vad hon egentligen behöver.. Och att alla hennes mineral-behov täcks.

2011-10-06 @ 08:54:17
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Fick du mitt meddelande på FB?

2011-10-06 @ 22:54:08
URL: http://stallrosen.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0