inte så bra

Idag hade jag laddat för en dag i stallet :)
Efter frukost kl 10.30 så gick jag ner till stallet och tog in min pålle, han var leeeerig.

Han fick först gå in och äta lite äpple innan jag ställde honom på gången.
Borstade ren honom innan jag började massera. Han var precis som Eveline sa hårdare i halsmuskeln, så jobbade på med den. Var mest på vänster sida, och han har fattat att han ska ha huvet lågt när man masserar nu :)
Han tyckte det var skönt, under hela massagen på vänster sida så gäspade han, frustade och tuggade så det kändes som att det var en del spänningar som släppte där.
Bra!

Gick över på höger sidan, halsmuskeln var mjukare där och släppte ganska snabbt.
Däremot var han spänd på länden så ägnade längre tid åt det stället. Han gav mig en hel del sura blickar och öron, det var aaltså ont där.
Fick det inte att släppa riktigt, mina krafter tog slut.
Har ju problem med mina händer och leder, och jag fixade helt enkelt inte att fortsätta.
Jag ska köpa en sån där apparat istället, fick tips av Lisa om det sist. Skulle vara toppen då jag inte orkar massera för hand hela vägen.

Borstade av dammet jag masserat fram, sen lindade jag benen, tog på repgrimman och repet, sen gick vi mot paddocken.
Tog med äppelbitar åxå då jag tänkte träna lite från marken därborta.

På vägen dit var vi tvugna att passera mellan en parkerad lastbil och vägkonor.
Spännande tänkte jag, här blir det squeezing game på riktigt :)










Som ni ser gick det jättebra, gick långsamt igenom, och han undersökte i lugn och ro.
Stannade i slutet och så fick han beta en stund.
Helt avslappnad var han, han blev lite spänd en gång då det dök upp en bil som lät jättehögt bakom lastbilen. Det släppte på en gång bara han såg vad det var.

Vi gick vidare till paddocken, jobbade igenom lekarna då det var längesen vi gjorde dem. De gick hyfsat, jag lägger ju inte ner nåt arbete för att förbättra dem så jag kan inte förvänta mig något heller. Dock vill jag att han ska vara uppmärksam och med, han kan de där lekarna så bra. Han blir lätt lite nonchalant ;)
Jag måste även bli tydligare, tar gärna för givet att han vet vad jag vill bara för att jag tittar på honom...

Fick fasa upp några gånger på jojo i backningsmomentet, det strular alltid för mig. han vill itne gärna backa mer än nåt steg, och det går sakta. Tillbaka till mig kommer han gärna, så det går jättebra iaf :)

Cirkeling är ju vårt stora problem, det vill sig inte riktigt där.
Storen hade dessutom lite överskottsenergi och började spralla när jag bad honom fortsätta runt istället för att stanna bakom mig hela tiden....
Kände mig lite osäker då jag inte hade hjälm, och med ett kort rep kommer han alldeles för nära... han kommer in med bogen och är frän eller så piper han och brallar med baken.

Så jag bad bara om ett steg till och sen så släppte jag lös honom istället, säkrast så just då :)
Han drog en repa, sen var det bra.
Sen kom han till mig eller gick iväg för att äta gräs, så han hade inte så mkt i sig iaf.

<iframe width="420" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/zkfGFNAK6mY" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Däremot fick han ont efter det :(
Syntes direkt att hans ben inte ville hänga med bak. han ville vila det och stannade gärna.
Avbröt då såklart och gick hemåt.
Han stannade säkert 10 ggr på vägen hem, ställde sig och vilade benet. Han skrapade med frambenen och verkade väldigt besvärad.
Jag såg på hans ögon att det inte var ok, och jag grät, tyckte så synd om honom :(
Tankarna började rusa igen såklart, och gravid som jag är är jag väldigt känslig nu.
Ska ringa Lisa imorgon, och veterinären så vi får komma in och kolla upp det ordentligt om han inte visar nån förbättring.

Hemma i stallet fick han äta lite mellis innan han gick ut igen, gick sakta ut och han ville inte riktigt.
Väl ute i hagen vilade han benet på en gång.
Det gör ont i mig, jag önskar jag kunde förstå exakt var och varför det gör ont på honom!
Men det enda jag kan göra är att försöka få hjälp åt honom, på ena eller andra sättet.
Och hoppas att han stannar hos mig länge till.

Jag skulle ju eg smörja och greja med lädret idag, men tappade helt gnistan, så det får bli en annan dag.
Gick in och grät istället, känns så hopplöst!
Först lårskadan, och nu det här. Blir han bra igen???

Kommentarer
Postat av: Elin

Uscha tråkigt att det verkar vara nått mer:/ men man brukar säga att efter tre saker så blir det bra:) sänder en tröst kram :)

2011-10-23 @ 19:57:47
URL: http://northernshowhorses.blogg.se/
Postat av: Ingela

Haha, vad söt han är när han busar =)

Tråkigt med benet =( hoppas det inte är något allvarligt.

Det löser sig ska du se!

2011-10-24 @ 15:03:26
URL: http://semperfidelisesto.blogg.se/
Postat av: Veronica

Usch stackars Storen och även dig förståss.. Hoppas han blir bra snart! Jag vet hur det känns =/, är såå trött på alla skador nu =(. Men Storen blir nog bra snart ska du se <3..

2011-10-24 @ 18:46:29
URL: http://sporrongs.com/alfa
Postat av: Bonnie

Fy så tråkigt med skador:( Såg i nya Hästmagazinet som kom nu om en sån massagehandske(equlibrium eller nått sånt hette den har jag för mig), kanske vore något?

2011-10-25 @ 20:07:53
URL: http://teamkarlsson.blogg.se/
Postat av: Emma

Stackars er, hoppas verkligen att det ordnar upp sig för er då det aldrig är roligt att se att de har ont eller inte riktigt vill.



Sv.Ja hon är verkligen en häst som berör, och om du skulle vilja träffa henne irl så är du hjärtligt välkommen till gården. :D

2011-10-25 @ 20:25:43
URL: http://sundsvallsryttarna.blogg.se/
Postat av: Ingela

sv: Tack så mycket =) Jag har älskat de skydden från första stund... Och sen älskar jag att det bara finns tre kardborreknäppningar, jag avskyr när det sitter en miljon på varje skydd.



Skogen som jag red i kan väl egentligen knappt kallas för skog, mer område med skogsväxter kanske =)

Kommunen äger den och den är till för ryttare och brukshundsklubben i första hand, men andra får ju givetvis nyttja den också. Man få vara beredd på att möta många hästar =) Det är typ sandskog så underlaget är fantastiskt med lite djupare på vissa ställen och fast på andra. Fullt med gamla terränghinder och små backar. Jättehärligt! Man borde åka dit oftare, det är tre år sen jag var där sist, eller två, men den ligger "bara" 7 km från stallet.

2011-10-25 @ 23:36:25
URL: http://semperfidelisesto.blogg.se/
Postat av: Lovis

Styrkekram till dig <3 Han blir bra snart ska du se!

2011-10-26 @ 12:44:59
URL: http://lovisakerstrom.blogg.se/
Postat av: Ingela

2011-10-26 @ 17:59:51
Postat av: Ingela

sv: I maj?? Det är ju ett halvår dit! Mer till och med.



Ja det känns extra härligt att det går framåt när vi hade ett sånt fruktansvärt bakslag för några veckor sen där Sonic inte alls kunde fatta höger galopp. Bara sådär. Aldrig varit med om något liknande. Men å andra sidan har vi kommit rätt långt på bara några månader tack vare några nya tips jag fick så det blev väl för mycket för stackaren =( Men nu är vi på g igen =)

2011-10-26 @ 18:03:16
URL: http://semperfidelisesto.blogg.se/
Postat av: Anna

Åhhh!!! Vad tråkigt:( Inte alls roligt när djuren har ont!! Håller tummarna att det blir bättre för Storen!!



Svar:Hallooojjjsan!!! Jag kan lägga in ett inlägg om magneterna med info om dem och några hemsidor du kan titta in på och läsa mer:) Jag har använt dem i 3 år på både hästen och mig själv;) Funkar jättebra på oss!!!



Tack det värmer!! Han är helt klart värd all tid, tålamod och svett jag har lagt ner under årens lopp:D Jag hade en otrolig tur som hittade Tabasco och Kerstin!! När jag tog hem honom var jag medveten om att det krävdes VÄLDIGT mycket jobb men med tanke på att jag tyckte så väldigt mycket om hästen...så gav jag både honom och mig en chans att försöka till 100 % att få det att funka!! Det tog ungefär 4 månader innan jag "märkte" av att han började slappna av och lita på mig...och efter det gick det bara framåt som tur var:D Hi hi!!



Idag känns det helt fantastiskt att rida honom!! Kan säga att jag ofta sitter med tårar i ögonen efter en uteritt som "gått som på räls" med en häst som har varit helt lugn:D Det är "magiskt" med tanke på hur han var att rida när jag fick hem honom;)



Tack och bock för besöket!!!



Mvh Anna & Tabasco:)

2011-10-27 @ 16:34:49
URL: http://anaby.bloggplatsen.se
Postat av: Lovis

2011-10-28 @ 09:21:22
URL: http://lovisakerstroms.blogg.se/
Postat av: Lovis

SV; Jo, tibbe har inte världens enklaste rygg heller :( Den är kort, bred, rak och han har väldigt liten manke, men själva manken är rätt smal, så blir ryggen bredare och bredare, så även om sadeln passar på manken så kan den bli för trång över ryggen xD Suck, ponnyryggar...

2011-10-28 @ 09:22:50
URL: http://lovisakerstroms.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0