Konstig

Var ut med Storen igår kväll, skulle köra en sväng själva bara han och jag.
När jag tog in honom såg jag att han börjat falla ur igen, han får för lite mat. Så har gjort en egen hage till Storen med gräs, dessutom får han hö ute nu.
De andra 2 verkar klara sig bra på det som finns i vanliga hagen än så länge, de ser jättefina ut.
Nu får de massa mer kraftfoder än Stor iofs, men vill inte ge honom i onödan heller. Har iaf ökat på nu en period eftersom han inte fått i sig det han behöver i grovfoderväg.
Nu under veckan skall vanliga hagen stängas in inför vintern, de går på en mindre yta då, och så ska en silagebal ut så de kan äta fritt.
Tills det är klart går Storen själv och mumsar hö hela dagarna.
Har även bestämt och meddelat att om Storen inte få i sig det han behöver i vinter av silaget ute så får han gå i egen hage då åxå.
Förra vintern fick han ju inte äta så mkt som han ville/behövde då de andra var lömska och inte lät honom komma fram för att äta.
Men så blir det inte nu, det ska jag se till :)

Iaf, han fick äta hö medan jag gjorde iordning honom, sen gav vi oss iväg med reflexer från topp till tå ;)
Tyckte han kändes lite sådär, drog lite ojämt då och då, men tänkte att han kanske är stel.
Han skrittade på som vanligt, lite seg kanske men det är ju inte ovanligt.

När vi skulle trava så ville han inte springa, och han kändes jättekonstig. Inte halt men kändes som han hade några extra ben???
Sen slog han i höger bak med höger fram.
Ställde honom till vänster och då slutade han slå i...?

Skrittade och provade trava igen, samma sak. Hoppade ur och kollade hovarna om han fått i en sten eller nåt, men ingenting.
kollade benen, men inget där heller.
Gick bredvid och tittade när han gick, ingenting.
Sprang med honom, men inget syntes från sidan.
Satte mig i igen och prövade trava, men han var inte som han skulle, men vad fasiken kan det vara??
Tänkte om han tyckte det var för hårt i backen, blir lite hårt på grusvägen när det varit varmt och torrt.

Skrittade genom skogen och tog av hemåt på grusvägen, fortsatte skritta.
Ställde mig upp och tittade hur han såg ut uppifrån, han går liksom och "trycker" mot höger sidan.
Annars såg han jämn ut i steget och rörde kroppen likadant på båda sidor, kunde inte se något fel.
Att han trycker mot ena sidan är helt normalt på fd travare sa veterinären när jag frågade sist, de flesta trycker mot något håll för att få hjälp med balansen.

Jag körde över lägdan på väg hem, prövade trava igen där det var mjukt underlag.
Då var han om möjligt ännu knepigare i rörelserna, så kan inte bero på att underlaget var för hårt iaf.
inga nya bristningar i muskeln har han fått heller, och han vinklar benen lika mkt på båda sidor, och han har lika övertramp på båda bak i skritt.
I traven slår han i höger fram med bakhoven om jag inte ställer honom åt vänster.
VAD i hela friden kan det vara?
Kan han ha fått nån låsning nånstans? Han kändes fin i musklerna bak som jag masserar varje gång vi ska ut, ingen skillnad där.
Han hoppade igång i traven åxå, som att inte kroppen hängde med liksom.

Måste nog ringa ET och se om hon kan komma ut snart.
Det andra jag sett, är att Stor har hållit sig lite för sig själv, liksom gått ifrån de andra i hagen.
Han kan ju göra det när han inte är riktigt som han ska har jag märkt förr.
Hoppas det inte är något galet :( men Eveline verkar inte ha märkt nåt sist de var ute, kanske han har gjort nåt i hagen innan vi skulle ut?

Aaah, blir galen :(
Iaf, han fick stå och mysa på gången med hö medan jag gjorde klart i boxen, sen fick han gå in medan jag gjorde klart åt de andra.
Han ställde sig och sov.
Fodrade och tog in de andra innan jag nattade och gick hem, Stor åt som vanligt, skönt det iaf!

Skulle ha tagit ut honom idag och tittat på honom, men har mått jättedåligt idag. Svimmade imorse så stannade hemma från jobbet, har legat på soffan hela dagen och är ändå såååå slut.
Fick även synstörningar 2 gånger på em, jätteläskigt!! Benny blev livrädd och trodde jag fått hjärnblödning eller nåt och skulle till akuten direkt ;)
Jag däremot googlade och då fick vi reda på att det kunde bli så under graviditeten... Knepigt!!
Hoppas jag slipper det fler gånger iaf, blev som bländad, ett färgstreck som flimrade till vänster, och sen ett tunnelseende med bländning på kanterna.
Hua!


Kommentarer
Postat av: Camilla

Så ser jag när när jag får panikattacker.. Mycket jobbigt när synen blir konstig.

2011-10-03 @ 21:22:37
URL: http://parellikusken.blogg.se/
Postat av: Bonnie

Får så där precis innan och under migränanfall:/

2011-10-03 @ 21:55:40
URL: http://teamkarlsson.blogg.se/
Postat av: Eveline

Hmm, tyckte faktiskt att han var lite stötig i traven sist, men vet inte om det är samma som du menar...Jag hade också lite svårt för att rida lätt, det kändes som att stödet i stigbyglarna var ojämnt, men jag trodde det berodde på att jag var stel eller något:P (Kollade också hovarna och skorna men kunde inte se att något var fel eller löst)och efter det så skrittade jag bara av honom. Men det har känts likadant en gång tidigare då vi red ut(inte senaste gången dock?:P).



Är så svårt för mig att veta då jag ändå rider så pass sällan och inte helt har lärt mig alla hans signaler än. Men håller tummar och tår för att det inte är något fel på gamle mannen:)

2011-10-04 @ 08:04:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0