Oj oj oj...

...vilken pigg pålle :P Ja idag var det ju första gången jag skulle rida på ett par veckor sedan ET var var hos Stor och knäckte och hade sig. Hade väntat mig en pigg häst men inte SÅ pigg, hehe :)

Kom iväg i bra tid idag och det har varit bra väder fast solen lyste med sin fråvaro. Kändes toppen att få komma till stallet igen, var ett tag sen jag var där nu när man har haft så mycket annat som fått gå före...

Gjorde i ordning maten och tog in Stor från hagen. Släppte in honom i boxen men han ville inte kissa. Borjade med att borsta bort leran fläckvis, sedan den riktiga borstningen och kolla hovarna. Han hade trampat in ganska stora stenar men såg inte att det hade skavt hål någonstans iaf, är väll lite tur att leran skyddar också. Sedan blev det massage/böjning av ben. Det knäckte inte någonstans idag när jag böjde honom, vet inte om det är en bra eller dålig sak.

Sedan är det ju svårt att avgöra för en oerfaren, men jag tyckte nog att han kändes hårdare på vänster baklår än vad han kändes på det högra. Har för mig att carro skrev att det var tvärtom sist...Försökte iaf massera länge och noga och efter ett tag kändes det lite bättre. Men så tyckte jag att halsen kändes spänd igen :/ Vet inte om jag inbillar mig heller men kan vara bra för Carro att följa upp.

Hade tänkt rida barbacka idag då Carro tyckte att det kunde vara bättre än med sadel. Så tränsade och ålade mig upp. Men jag hann inte lämna gården förrän jag ångrade mig och vände om :P Kände på en gång att Stor var som på nålar, spänd, han började småbocka, dra i tyglarna och skygga och det kändes lite som det skulle komma en urladdning när som helst.

Egentligen är det vid sådana tillfällen som jag brukar ta ett djupt andetag och bara köra på och hoppas på det bästa. jag gillar nog lite utmaningar och jag blir både lugnare och starkare när jag vet att jag måste prestera. Men sen gäller det att välja sina tillfällen och idag var inte en sån dag. Ville helt enkelt inte riskera att jag tappar balansen och sen har vi en skenande häst som riskerar att sträcka sig igen eller springa ut på vägen, nej då backar jag hellre!

Gick tillbaka och slängde på sadeln och gjorde ett nytt försök och då trappade han ner ett steg. Under hela ridturen så var han verkligen laddad till tusen och några gånger fick jag anstränga mig för att hålla honom på marknivå, men han var absolut inte dum, bara överenergisk. Eftersom jag inte hört något mer om han får trava eller så så blev det en skrittur idag, fast jag måste erkänna att det hade varit lockande att bara styra ut på en äng och ge efter i tyglarna. Tycker det är roligt när han är drivande själv, sen så var det såklart inte bästa tillfället att ge honom full frihet idag.

Red på lite småvägar och försökte coola ner honom med lite volter, halter, vikthjälper osv. Han fick också stanna och äta gräs emellanåt för att försöka slappna av lite...

Blev ingen dramatik men jag var extremt nöjd med mitt beslut att ta på sadeln igen. Men nästa gång blir det nog en barbacka-tur, har ju ridit honom utan sadel tidigare när han varit pigg, men det går ändå inte att jämföra med hur han var idag. Håller bara tummarna att gubben ska bli bra i kroppen snart :)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0