Härlig mystur

Gick ner till stallet vid 17.30 idag, i vanlig ordning så kom Storen så fort han såg mig. Jag blir glad i hjärtat :)
Då måste han ju tycka lite om mitt sällskap iaf.

Tog in honom i boxen så han fick äta lite äpplen och hö medan jag fixade iordning krafften och betforen.
Hämtade en till höbal åxå som jag lade på gången där Storen skulle stå.
Han verkar lite hungrig så han fick äta medan jag gjorde honom klar för ridtur.

Jag tog fram klickern åxå då Storen såg lite filurig ut med ögonen på äppelpåsen, så tänkte leka lite iaf.
Storen kan backa på kommando, men är lite slö med det och väntar gärna tills man tar i honom när man står i stallet. Så jag ville befästa kommandot ordentligt.
Första gångerna fick jag peta på bogen lite lätt, men då missförstod han mig... han slängde fram benet i spnsk skritt :)
Camilla tror jag börjadde lära honom det, men kom på att det kan bli farligt om hästen lär sig tigga med sparkande framben...;)
Tog ett par försök, sen förstod han vad jag ville och backade klockrent på ordet Backa :)
gav lite äpplen och avsltade där med nöjd häst.

ge mig äpplet dåååååå!


tugga tugga


Borstade bort lite lera (ganska mycket faktiskt) och kliade bort en hel del sårskorpor på insektsbett.
Gjorde ren dem och smörjde, men då kliade det i Storens ljumske och han fick inte till det riktigt. Så då tyckte han helt sonika att det var en bra idé att putta mig som satt på huk vid frambenet, bakåt mot ljumsken med sitt huvud ;)
Det var bara att göra som herrn befallde, han var bestämd i sin putt! Kliade ordentligt, och han njöt i fulla drag.
Sen masserade jag rumpan, och tog ett par minuter till ryggen åxå då jag tyckte han var liiite spänd på ett ställe.
Eveline sa ju åxå att han reagerat på upp och avsittning sist så han kanske har gjort nåt.
Jag sitter ju alltid upp från bänken så han visar aldrig nåt då.
Blir ju en hel del belastning om man stiger upp från marken, och så dras ju sadeln åt sidan. Han börjar ju växla sin päls så smått nu, så han kan ju börja vara lite öm i pälsen.

Sadlade på och tog på skydd samt hacket inna vi gav oss ut, gick bra att sitta upp.
Vi traskade iväg i kvällssolen vid 18.30, skönt väder och hästen kändes lugn och nöjd :)
Kanske lite väl nöjd... han gick väldigt sakta, strosade fram bara så jag filmade lite så ni får se hur heeet min travare är ;)
https://www.facebook.com/video/video.php?v=10150280321097055

Herregud, knappt så man kom framåt!
Han vaknade dock till lite mer efter en stund och skrittade på normalt efter det.




Vi svängde ner vid kyrkan idag och följde sandbanan till första avfarten upp till vägen.
Travade först på lång tygel en bit, sen gjorde jag 3 galoppfattningar. Den första vart bara blaj, men de följande var helt ok. Hade ju lång tygel och jag har en lat häst ;)

Red upp mot Västmarken, vid första huset fick jag sällskap av en chiuauahund som vägrade gå hem!
Den hängde på i ca 100 m innan den försvann, tur det.
Jag och Stor svängde av åt vänster över ängarna vid det lilla skjulet, var så himla vackert i kvällssolen...
Såna ögonblick så känner iaf jag lycka och lugn, tacksamhet för att jag har det så bra.


Vi skrittade vidare upp genom skogen, det är en så fin trollskog så jag satt och försökte se små sagoväsen ;)
Lyckades dock inte, men jag njöt ändå.
Storen traskade nöjd på över stock och sten, han kändes så väldigt harmonisk och nöjd hela turen, underbart var det!
När vi kom ut ur skogen så vände vi hemåt nerför backarna, kortade upp tygeln lite och lät honom jobba ihop sig nerför och inte bara drälla ner. Arbete vill vi ha även vid mysiga uteritter :)

Red sen upp vid galna-hund-huset och hemåt genom skogen utan incidenter. Storen var inte tittig en enda gång idag, bara trampade på i godan ro.
Enda traven och galoppen var där i början, resten skrittade vi. Blev klättring då skogsstigen går uppför hela vägen, och sen var det ju branta backarna nerför hemåt. Bra träning under lugnt tempo. Mkt skritt på hårdare underlag är ju bra för senorna åxå.

Tillbaka i stallet skötte jag av, sen fick Stor gå in i boxen och äta sin mat. Lämnade honom inne en stund så han fick äta mer hö, Rappen och Thea skulle få kraftfoder ute lite senare så J skulle släppa ut då. Inget snällt om Stor ska vara i hagen när de andra 2 får mat ju.

Imorn blir det vila för farbror, på lördag ska Eveline träna för Emma, och på söndag ska jag nog köra en sväng med Cornelia.

Kommentarer
Postat av: Camilla

SV: Fast dig vet jag ju om. :)



Sant att du länkar, kan vara det som ger ökat besöksantal..

2011-09-02 @ 23:28:27
URL: http://parellikusken.blogg.se/
Postat av: Camilla

BTW, jag slutade träna den spanska skritten när han började skrapa med hoven på stallgången.. Insåg att det var en dum sak att lära honom då.

Han var väl inte den bästa på det, stampade mest ned hovarna i marken med höga knälyft, men han gick framåt när han gjorde det. Och han tyckte det var roligt. :)



Planerat att lära Dacke spansk skritt, men med en lite säkrare metod. Lärt mig av mina misstag. ;)

2011-09-02 @ 23:32:31
URL: http://parellikusken.blogg.se/
Postat av: Ellen S

den sista bilden är verkligen jättemysig :D

2011-09-04 @ 07:57:04
URL: http://lnsjogren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0