Paddocken

Gick ner till stallet vid halv8 imorse, ställde klockan då jag igår fick uppdraget att släppa ut hästarna idag.
Blev lite less när jag såg att de redan var ute...
Jag som var så tröööött, hade kunnat sova nån timme till.

När jag ändå var uppe så kunde jag ju lika gärna göra klart stallet, storen var inte så sugen på att komma till mig idag såg jag, hade väl inte vart ute så länge.
Han är noga med sina mornar, man får inte vara för tidig med att be om arbete ;)

Alltså fick han stå kvar i hagen medan jag grejade klart med allt i stallet, sen gick jag upp till huset och städade hemma ett par timmar.

Vi 11tiden bytte jag om och gick ner för andra gången, då kom Storen glatt när han såg mig :)
Eftersom allt var klart så fick han bara äta lite äpplen innan jag ställde honom på gången och borstade samt masserade.
Går fort att borsta när hästen har täcke ute ;)
Lindade benen med röda lindor idag, bytte till det röda schabraket och bytte även padd till den nya correctionpadden. Behövde få upp sadeln lite vid manken, så det blev perfekt med den padden.

Gav oss iväg mot paddocken, han kändes lite trött idag, men tänkte att han skulle pigga på sig med lite bomarbete.
Det blev han inte ;)
Jag fick jobba så jag blev helt slut, men han gick faktiskt ganska fint på slutet.

Började med skrittarbete, flytta för skänkeln, volter och gå över bommar på volt och rakt spår.
Gick över till trav och jobbade med samma sak i båda varv.
Vi var heeeelt värdelösa på volt med bommar iaf... HAHA! Vi fick inte till det en enda gång, så gav upp ganska snart... Antingen kom vi helt fel, eller så stöp han över bommarna eller bröt helt enkelt av!
Herregud.
Avbröt det efter sista gången då han iaf travade över utan att ramla typ ;)

De andra bommarna gick iaf bra, men som sagt så var Storen trött idag, jag fick liksom ingen framåtbjudning.
Kändes åxå som att han var tung i handen.
Dock blev det helt ok efter galopparbetet :)

Började med vänster, han tog första fattningen galant, men orkade inte hålla den så länge, blev ett halvt varv.
Samlade ihop och bytte varv.
Höger galopp är det stor skillnad på, mycket bättre.
Galopperade 1 varv innan vi skrittade lite, var helt sluuut ;)

Efter pausen flyttade jag lite i skritt i vänster varv och skulle fatta galopp ur det, men han ville inte alls ta vänster.
Gjorde om flera gånger, till slut väntade han bara på att få galopphjälpen så jag avbröt där.
Han blir alldeles stissig och då kan det bli kast och bock.
Bytte varv istället och fattade höger galopp, gick jättebra :)
Han blev rund och fin och släppte efter fint i min hand, perfekt! Såg skuggan bredvid och det såg jättefint ut :)
Red på i 2 varv, sen saktade jag av och berömde massor.
Hoppade av och gick hem, helt färdig!

Storen var jättetrött och gick sakta bakom mig, vi stannade och mumsade lite gräs som belöning emellanåt.
Väl hemma fick han sitt mellis innna  han fick gå ut igen i den härliga solen utan täcke :)

Kommentarer
Postat av: Camilla

SV: Kanske sa veterinären så till er, men vi har fått andra ordinationer ifrån dom.

2011-09-19 @ 15:18:06
URL: http://parellikusken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0