Pigg pålle!

Hejsan! Eveline här igen då:) Uppdaterar en dag för sent eftersom jag var helt slut när jag kom hem igår, så då hade det inte blivit mycket skrivet iaf:P

Igår åkte jag som vanligt direkt från jobbet till stallet, vid den tiden hade det slutat att regna och istället blivit sol och värme:) Så jag kände mig mer motiverad än vad jag gjorde tidigare under dagen kan jag säga, hehe.

Hästarna var flyttad till hagen på andra sidan vägen, så jag passade på att fixa i ordning kraften och fylla på vattenhinken innan jag hämtade Stor.

När han kom in var han iaf lite midre lerig än vanligt och eftersom jag hade tänkt mig en lugn, lite kortare ridtur så fick han stå o boxen och mumsa hö medans jag borstade av honom. Mina planer för dagen var väll att träna på sitsen som jag fick lära mig sist. Med och utan stigbyglar i skritt och trav.

Eftersom Storis inte är så supermotiverad att lunka runt i paddocken så tänkte jag rida bort till grusvägen vid kyrkan och jobba lite lugnt där istället. Idag har vi ju också träning för Emma, så då blir det paddock iaf.

Carro sa att han var lite öm i ryggen sist så jag passade på att massera där också medans jag höll på med låret, Det tyckte Stor var skööönt;) Sadlingen gick toppenbra! Inga protester alls så mycket beröm där:) När jag skulle sitta upp så var han fortfarande lite ängslig och petade sig i sidan vid stigbygeln så jag använde bänken istället. Kanske helt enkelt är så att han är ovan att man sitter upp från sidan och tycker det är obehagligt. Ingen ide att provocera fram något iaf utan vi kör på det sätt som funkar för Storis.

Jag skrittade bort till vägen och väl nere försökte jag justera min sits så som Emma har visat. Kände att Stor var pigg och på alerten då han reagerade på en gång när jag flyttade bak skänklarna. Övade på att rida lätt och i fältsits, dock så ville stor trava när jag satt upp och ner hela tiden så jag fick hålla tillbaka honom där. Känns dumt att ge honom dubbla signaler men jag måste ju träna ändå.

Efter att tag kände jag att det gjorde riiiktigt ont i bäckenbenet(om det heter det, vet inte något finare ord att beskriva med:P) så jag kände attdet var bättre att avvakta med sitsen tills idag så jag inte skulle bli ännu mera öm.

Passade på att trava lite på raksträckan och var riktigt sugen på en galopp med, blåste sådär skönt så man bara vill känna vinden vina i håret:) Märkte att Stor blev mer och mer uppjagad och försökte lugna honom med halvhalter och lite lätt ryggning. När jag kände att jag hade hyffsad kontroll så fattade jag galopp. Då blev Stor GLAD:) Han fick till ett par riktiga bocksprång och det var faktiskt lite svårt att få stopp i tid när jag ville stanna.
Fick väll jobba en 30-40 meter bara för att få honom att sakta ner något iaf. Det retade mig lite då jag vet att han är superkänslig annars för vikten och tyglarna och man inte ens behöver ta i dom för att få till en halt från skritt.

Så vi jobbade på fram och tillbaka, försökte med långa, halvlånga och korta tyglar men fick hela tiden använda mer händer än vad jag hade velat. Så fort han blev för uppjagad så försökte jag få han att varva ner på en liten volt. Lät honom äta lite gräs emellanåt och bara klappade och myste. Dock fick vi inte till en enda galopp utan bocksprång:P Tycker det är en sak med en häst som bockar någon enstaka gång av glädje men när han bara ville köra huvudet i backen och skutta runt vart 3:e-4:e steg så ville jag visa att jag inte tolererar det. Han fick jobba rätt mkt innan jag gav mig, och när vi fått till en hyffsad galopp med bara något enstaka språng så nöjde jag mig. Men ska prata med Emma idag om vad jag kan göra när det blir sådär, jag är ju inte rädd av mig men det känns inte bra att rida honom med korta fasta tyglar som han ändå inte vill lyssna till. Vill få honom att lyssna utan bråk när jag vet hur känslig han är i allt annat. kan vara jag som gör något fel också, han är ju mer rutinerad än jag.

När jag kände att vi var "klara" så skrittade vi hemåt. Släppte in honom i boxen där han fick sitt mellis och blev borstad. Satte även på regntäcket innan jag släppte ut honom eftersom Carro sa att det skulle bli regn inatt.

Det var väll "allt" för igår, idag ser vi fram emot lite vägledning av Emma. Önskar bara att det kunde sluta regna men gissar att man får rida med regnjackan på idag:P

Ha en fortsatt trevlig dag! Kram Evve

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0