Skrittsväng

Idag hade jag bestämt att jag och Stor skulle skritta till Cornelias dagis och hämta henne :)
Mätte med bilen på morgonen, det var 1.6 km dit så det var ju en plättlätt muskelmjukartur.

Tror Stor hade lite träningsvärk, men han var fin i kroppen. Inga orenheter eller stelhet, så det kändes väldigt bra.
Det tog ca 15 min att skritta till dagis, gissa om ungen blev lycklig när hon insåg att hästen hon såg var Storen ;)
Det blev en hit minsann att hämta med häst och vagn!

Vi skrittade hemåt, men storen var på hugget och ville springa.
Glöm det sa jag.
men han var så pigg, så vi svängde av från gångvägen och gick uppför backen mellan husen där vi brukar köra.
Då lugnade han ner sig och skrittade normalt.
Vill han jobba extra så får han väl det då ;)

Vi svängde upp vid hundhuset och gick hem genom skogen.
Så det blev lite längre än jag tänkt idag, men skritt vart det. Lite fuktig på halsen och bogen samt magen blev han åxå.

Vette tusan om inte My måste ta och klippa nån räserrand på honom iaf om han ska hållas igång och motioneras i vinter... Han är ju så lurvig, och blev svettig av 30 min skritt-tur idag?
Kanske klippa lite på halsen och bogen iaf, och så kanske ha halstäcke ist ute?
Måste ju vara bättre än att han ska bli svettig och så ska han gå på lösdrift, då kan han ju inte torka.
Jaja, får se hur vi löser det.

Skötte iaf av och stretchade ordentligt, knäppte bara på ena sidan nacken idag vid armbågsläget.
Cornelia fick rida ut till hagen, snäll häst och glad unge ;)



Imorn blir det vila!
Ska massera och frisera, finputsa lite på honom så han är snygg inför flytten :)
Måste börja smörja upp grejorna och sånt åxå...



Kommentarer
Postat av: Elin

Gud vad härligt att bli upphämtad med häst och vagn på dagis!:)

2012-01-21 @ 08:15:35
URL: http://northernshowhorses.blogg.se/
Postat av: jossan

Vad skoj för henne! :D:D

2012-01-21 @ 11:46:31
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Camilla

SV: Han har gjort stora framsteg i år, senaste veckornas arbete på långa tyglar har nog gjort väldigt mycket för honom. När har arbetas så går han i en riktigt fin samlad form, och det har smittat av sig till annat också.



Krävs dock mycket mer styrka för att han ska bära sig korrekt, men är ett steg på väg iaf.



Självklart tränar jag inte Dacke på det gamla vanliga sättet, det vore ju elakt mot honom. ;)

2012-01-22 @ 18:58:29
URL: http://parellikusken.blogg.se/
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

sv:Han är en häst som passar alla tror jag.Otroligt vänlig och okomplicerad tycker jag.Skönt om man gämför med den andra herrn vi har hemma som är mer än en handfull haha.Han är efter King Lavec =)

mvh/Q

2012-01-24 @ 19:01:43
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/
Postat av: Q med ridtravare i fokus!

sv:så där som storen är är mina också.De går att ha lösa hem till stallet utan problem om det skulle vara så.Dock har grannen sina hundar lösa och i bland dyker de upp där man minst anar det så säkrast är grimma på i fall det dyker upp en taxjävel rätt vad det är skratt

Jag brukar göra så med nya hästar att de får ha grimma på i hagen de första dagarna så man får se hur de funkar vid intag och utsläpp.Sen brukar de få gå utan.Finns det ett problem så brukar vi jobba på det i stället.Knas var allt annat än lättfångad när jag fick hem honom tex.Nu möter han upp och stoppar huvudet i grimman själv vilket är jätte skönt.

mvh/Q

2012-01-25 @ 15:14:01
URL: http://qodrofenia.bloggplatsen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0